پژوهش‌های تربیتی، جلد ۳، شماره ۳۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه اعتیاد به اینترنت و جهت‌گیری مذهبی با اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان با توجه به جنسیت
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و جهت‌گیری مذهبی با اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان با توجه به جنسیت انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان خوابگاهی مشغول به تحصیل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-94 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 200 نفر از آن‌ها با روش خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اعتیاد به اینترنت یانگ (1988)، جهت‌گیری مذهبی آلپورت (1950) و اهمال‌کاری سولمون و راثبلوم (1989) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد بین تمامی مؤلفه‌های اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنادار وجود داشت (05/0p<). همچنین از میان مؤلفه‌های جهت‌گیری مذهبی، جهت‌گیری مذهبی درونی با تمامی مؤلفه‌های اهمال‌کاری تحصیلی رابطه منفی معنادار داشت (05/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که اعتیاد به اینترنت و جهت‌گیری مذهبی درونی می‌توانند اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی کنند و تقریباً بخش متوسطی از واریانس نمرات اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس اعتیاد به اینترنت و جهت‌گیری مذهبی درونی تبیین می‌شود. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت اعتیاد به اینترنت و جهت‌گیری مذهبی از عوامل مهمی هستند که می‌توانند در اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان نقش داشته باشند. به والدین و کلیه برنامه‌ریزان تعلیم تربیت توصیه می‌شود که با آموزش‌های مناسب، استفاده مفید از اینترنت و افزایش جهت‌گیری مذهبی درونی را به دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال‌کاری تحصیلی، اعتیاد به اینترنت، جهت‌گیری مذهبی

عنوان انگلیسی The Relationship of Internet Addiction and Religious Orientation with Students' Academic Procrastination according to Sex
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the Relationship of Internet Addiction and Religious Orientation with Students' Academic Procrastination according to Sex. The study was descriptive and correlational. The study population included all campus students studying in Azarbaijan Shahid Madani University at the academic year 2015-2016 that based on Morgan table, 200 of them were selected by Cluster sampling. For data gathering of the Internet Addiction Questionnaire of Young (IAT) (1988), religious orientation Questionnaire of Allport (1950) and procrastination Questionnaire of Solomon & Rothblum (1989) were used. Data using Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis were analyzed. The results showed that was a positive significant relationship between all the components of Academic Procrastination and Internet addiction and almost the middle of the variance in scores of academic procrastinations based on Internet addiction and intrinsic religious orientation explained. According to the results can be said that internet addiction and religious orientation are important factors that could contribute Academic Procrastination. To Parents and all educational planners recommended that with proper training, the beneficial use of the Internet and increase internal religious orientation to teaching students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرش شهبازیان خونیق | arash shahbaziyankhonig
faculty of psychology and educational sciences
دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی

زبیر صمیمی | zobair samimi
faculty of psychology and educational sciences
دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی

ابوالفضل فرید | abolfazl farid
educational psychology
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-912-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات