|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۴، شماره ۳۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی در دانشآموزان دارای تجربه خودآزاری |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی در دانشآموزان دارای تجربه خودآزاری بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر دورهی متوسطه ناحیه 1 شهرستان تبریز در سال تحصیلی 96-1395بودند. برای انتخاب حجم نمونه از یک مدرسه پسرانه دوره دوم متوسطه و با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 26 دانشآموز پسر بر اساس نظر مشاور و معلم مدرسه که تجربه خودآزاری داشتند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 13 نفر (گروه آزمایش) و 13 نفر (گروه کنترل) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودانتقادی تامپسون و زاروف و ادراک شایستگی هارتر و برنامه آموزش اکت استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد. یافتهها نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد بر خودانتقادی و شایستگی دانشآموزان دارای تجربه خودآزاری تأثیر دارد (001/0>P). در واقع آموزش پذیرش و تعهد باعث کاهش خودانتقادی و افزایش ادراک شایستگی دانشآموزان دارای تجربه خودآزاری میشود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودآزاری، ادراک شایستگی، خودانتقادی، پذیرش و تعهد |
|
| عنوان انگلیسی |
Effect of teaching acceptance and commitment to self-criticism and perceived competence in students with experience of self-injury |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was the effect of teaching acceptance and commitment with self-criticism and perceived competence in students with experience of self-harm. Quasi experimental research design and pretest-posttest control group design. The population of male high school students in the academic year 2016-2017 was the city of Tabriz. To select a sample from a boys' school to two secondary school and purposive sampling of 26 students, according to advisor and teacher at the experience of self-harm were selected and randomly divided into two groups of 13 students (experimental group) and 13 students (control group) were included. To collect the data, Self-criticism questionnaire Thompso & Zuroff, perceived competence, Harter and training acceptance and commitment programs were. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance. Results showed that teaching acceptance and commitment on self-criticism and perceived competence influences students with the experience of self-harm. In fact, active learning and increased self-criticism reduces the perceived competence students with the experience of self-harm can result. Therefore, active education on self-criticism and improvement of competencies students with the experience of self-harm are recommended. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
جعفر بهادری خسروشاهی | jafar bahadorikhosroshahi azarbaijan shahid madani university دانشگاه شهید مدنی آذربایجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1083-2&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|