|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۴، شماره ۳۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
درک مدیران، معلمان و مشاوران از نقش و وظایف مشاوران مدارس( مطالعه موردی: مدارس شهر نورآباد) |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اکتشافی نقش و وظایف مشاوران مدارس شهر نورآباد میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کمی با تأکید بر روش همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، معلمان و مشاوران مدارس متوسطه اول و دوم شهر نورآباد بود که به روش تصادفی طبقهای 250 نفر انتخاب شدند. به منظور بررسی نقش و وظایف مشاوران مدارس، پرسشنامهای پژوهشگر ساخته با 28 سؤال استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزار spss از شاخصهای آمار توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین و همبستگی) و آمار استنباطی( تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یکطرفه)استفاده شدهاست. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج مؤلفه نقش برنامهریزی و توسعه راهنمایی تحصیلی، نقش رشد و توسعه قوای فکری و معنوی دانشآموزان، نقش ارزشیابی دانشآموزان، نقش رشد و توسعه شخصیت دانشآموز، و نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی درمجموع 5/57درصد از کل واریانس را تبیین کردهاند. همچنین ادراک مدیران، معلمان و مشاوران مدارس از سه نقش مشاور مدارس برنامهریزی و توسعه راهنمایی تحصیلی،رشد و توسعه شخصیت دانشآموزان و نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی با هم تفاوت دارد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحلیل اکتشافی، مشاوران مدارس و نقش و وظایف. |
|
| عنوان انگلیسی |
Principals', counselors' and teachers' understanding of the role and tasks of school counselors(Case Study Norabad city) |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The goal of the present study is exploratory data analysis of the role and tasks of school counselors of Delfan city. This research is a quantitative one with a focus on correlational method. The study population consists of all principals, counselors and teachers of Noor Abad City among whom 250 were chosen randomly. To determine the role and tasks of school counselors, a questionnaire prepared by the present researcher containing 28 questions was used. To analyze the research data spss software descriptive statistics (percent, frequency, average and correlation) and inferential statistics (factor analysis and one-sided variation analysis) are used. The results of exploratory factor analysis showed that five components of the planning and development of educational guidance, the role of growth and development of students' intellectual faculties, the role of the evaluation of students, the role of the development of students' characters and the role of consultation and collaboration with a working group of employees showed a total of 57/5 of the total variance. Results also showed the school administrators', counselors' and teachers' perception of the school counselor’s roles of the planning and development of educational guidance, the role of the development of students' characters and the role of consultation and collaboration with a working group of employees and tasks are different. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
فاطمه گودینی | fatemeh goudini
بیژن عبدالهی | bizhan abddolahi دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
سکینه اشرفی فشی | دانشگاه پیام نور نورآباد
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-949-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
مشاوره و راهنمایی تحصیلی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|