|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۴، شماره ۳۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند با همایندی گرایش به تفکر انتقادی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
والدین و فرزندانشان در دوران نوجوانی روابط تازهای با یکدیگر برقرار میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند با همایندی گرایش به تفکر انتقادی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستانهای شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-95 بودند. گروه نمونه با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و انتخاب تصادفی یک هنرستان از سطح شهر بیرجند و انتخاب تصادفی دو رشته تحصیلی و با در نظر گرفتن کلاس به عنوان واحد نمونهگیری، انتخاب شده و در نهایت به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. از پرسشنامههای رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و سئوبل (1983) و گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. دادههای بدست آمده با آزمون کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش الگوی تعلیمی موجب بهبود روابط والد–فرزند میشود. همچنین نتایج نشان داد که بهبود روابطی که نتیجه آموزش الگوی تعلیمی بود توانست گرایش به تفکر انتقادی فرزندان را در بعد خلاقیت و تعهد افزایش دهد. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت با بهبود روابط والد-فرزند در اثر آموزش الگوی تعلیمی گرایش به تفکر انتقادی در فرزندان نیز افزایش پیدا میکند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگوی تعلیمی، روابط والد - فرزند، گرایش به تفکر انتقادی |
|
| عنوان انگلیسی |
Effect of Training Educational pattern on Improving Parent-Child Relationship with Subsequent critical thinking |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Parents and children in adolescence are established new relationships with each other.This study aims to show how Training Educational pattern have influenced the Improving Parent-Child Relationship with Subsequent critical thinking. In this study quasi-experimental pretest-posttest control group method have been used. Statistical population of all female students in twelfth grade schools in Birjand is intended to achieve main objective of this study. Pattern group is selected by using the cluster sampling multistage method and choosing a typical school randomly in city of Birjand and choosing two majors randomly considering the a school class as a sampling unit and finaly samples generated be divided into groups experimental and control groups. Parent-child relationship questionnaire Fine, Morland and Schwebel (1983), and critical thinking Ricketts (2003) hase been used to measure these variables. data created were analyzed through Multivariate covariance examination. The result indicates that parent-child relationships are improved by Educational pattern. Also it was demonstrated that relationship improvement due to Educational pattern increased children’s critical thinking in aspect of creativity& commitment. It should be noted that according to the results besides the improving parent-child relationships due to educational model training, critical thinking dispositions in children is increased as well. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
فریبا فرازی | fariba farazi birjand بیرجند
معصومه اسمعیلی | massoumeh esmaeili tehran تهران
حسین اسکندری | eskandari eskandari tehran تهران
محمد حاتمی | mohammad hatami tehran تهران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1092-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|