|
زمین شناسی مهندسی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۴۷۳-۴۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تراکم دینامیکی: روشی مؤثر برای مقابله با پدیده روانگرایی، بررسی موردی: پروژه حوض خشک مجتمع کشتیسازی فرا ساحل ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از علل اصلی خرابیها در هنگام زلزله و زمان اعمال نیروهای شدید، گسیخته شدن زمین است. گسیختگی زمین ممکن است به واسطه وجود ترکها و شکافها، حرکاتی مانند خزش و یا از دست دادن مقاومت زمین به وقوع بپیوندد. پدیده از دست دادن مقاومت زمین در زمینهای ماسهای، ممکن است به دلیل افزایش فشار آب حفرهای روی دهد و این پدیده سیلان یا روانگرایی خاک نامیده میشود. یکی از روشهای بهسازی خاک برای افزایش مقاومت در هنگام اعمال بارهای دینامیکی، فرآیند تراکم دینامیکی است. معمولاً طراحی و کاربرد تراکم دینامیکی تا حد زیادی بر اساس ارزیابیهای مهندسی و اجرای آن به صورت آزمایشی انجام میشود. تراکم دینامیکی یک طراحی فعال است که در حین اجرا با توجه به واکنش زمین در برابر ضربات وارده نیاز به بازنگری و اصلاح روش دارد. گستره مورد بررسی بر روی رسوبات ساحلی کواترنری در منتهیالیه جنوب غربی زاگرس چینخورده قرار دارد. در مناطق12گانه بستر کارخانجات تعمیر و ساخت کشتی مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران واقع در40 کیلومتری غرب بندرعباس، برای مقابله با پدیده روانگرایی از روش تراکم دینامیکی استفاده شده است. در حین اجرای مراحل مختلف تراکم دینامیکی، مشکلاتی از قبیل : تراوش آب در محل گمانهها، تورم زمینهای اطراف گمانهها و تراوش آب در مرحله اتوکشی بهوقوع پیوست. برای مقابله با آنها این راهکارهای پیشنهاد میشود:1. تخلیه آب از درون گمانهها با پمپ، 2. انجام عملیات تراکم دینامیکی در دو مرحله به همراه در نظر گرفتن زمان کافی بین مراحل اعمال ضربات، 3. لجنبرداری زمینهای اطراف و ریختن مخلوط درشتدانه و در نهایت، در صورت نیاز زهکشی نسبتاً عمیق در ناحیه وسیع. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تراکم دینامیکی ، روانگرایی ، آزمایش SPT ، |
|
عنوان انگلیسی |
Dynamic compaction: An effective way in constant liquefaction, case study: dry project of Iran ship building and offshore industries complex co. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
(Paper pages 473-492) One of the main reasons of destructions while happening earthquake and applying intense force is the brittle deformation of outer crust of the earth. Creep in the coastal sediments may happen by the virtue of existing cracks and fissures, unnatural movement and/or loss of the earth tolerance. This phenomenon in sandy areas may happen by increasing the pressure of gang ionic water and is called liquefaction. Studying the laboratory sample shows that the capability of liquefaction of sandy deposits can be decrease by flattening the land. One of the ways to improve the soil to increase the tolerance while applying dynamic loads is dynamic compaction. The design and usage of dynamic compaction usually depend on experiment. Dynamic compaction is an active design which needs a revision and method reformation in progress according to the reaction of the earth against the hit. In 12 parts of ship manufacturing and repairing factories bed in the Iran ship building and offshore industries complex co. located in 40km away in the west of Bandar Abbas, Dynamic compaction has been used to prevent liquefaction phenomenon. While performing of water in pressing step are happened that the following approaches are suggested: 1- To empty the water of sinkholes by a pump, 2- To perform dynamic compaction in two steps with regarding the adequate time between the steps of applying hits. and 3-Sludge taking in the surrounding areas and using large grain mixture and finally if needed to do deep drainage in a large area. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
are suggested 1- To empty the water of sinkholes |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-58&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|