|
|
زمین شناسی مهندسی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۶۳۳-۶۴۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
تحلیل برگشتی تونل متروی کرج به منظور تعیین پارامترهای ژئومکانیکی توده خاک در برگیرنده |
|
| چکیده فارسی مقاله |
در بسیاری از موارد، تحقیق در باره طراحی و اجرای سازههای زیرزمینی منحصراً با تخمین پارامترهای ژئومکانیکی توده خاک انجام میشود. بیان کمی و کیفی این پارامترها همانند حالت اولیه تنشها، سطح آب زیرزمینی و نفوذ پذیری بسیار مشکل است. برای رفع چنین مشکلی از پژوهشهای صحرایی و تکنیکهای تحلیل برگشتی استفاده میشود. هدف این روشها صرفاً تعیین مدل مکانیکی یا مقادیر ثابتهای مکانیکی و نیروهای خارجی نبوده، بلکه اندازهگیری جابهجاییها پیرامون سازههای زیرزمینی با ابزارهای رفتارنگاری و تعیین بارها بر روی نگهدارندهها و نهایتاً ارزیابی روشهای طراحی پروژه مورد نظر در طی اجرای آن است. در این مقاله دادههای حاصل از رفتارسنجی تونل متروی کرج- خط 2 قطعه اول به طول 2495 متر بهعنوان دادههای اولیه تحلیل برگشتی به روش تک متغیره متناوب جهت مدلسازی در نرم افزار Plaxis 3D استفاده شده است. نهایتاً با انجام عمل تحلیل برگشتی پارامترهای ژئومکانیکی توده خاک یعنی مدول الاستسیته، مدول پواسون، چسپندگی و زاویه اصطکاک داخلی که متفاوت با مقادیر ارائه شده اولیه است، برآورد شد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Shear strength characteristics of sand-gravel mixtures in high gravel contents |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Shear strength characteristics of sand-gravel mixtures in high gravel contents |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-19&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|