|
|
زمین شناسی مهندسی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۳۲۷-۱۳۵۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی پارامترهای تأثیرگذار بر پایداری مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد |
|
| چکیده فارسی مقاله |
با توجه به توسعۀ روزافزون سازههای زیرزمینی و هزینههای فراوان ساخت این سازهها و نیز اهمیت آنها در شبکه حمل و نقل بینشهری و داخل شهری لازم است که پایداری آنها بررسی شود. در این تحقیق پایداری تونلهای مسیر خط 2 قطار شهری مشهد بهطول حدود 17 کیلومتر بررسی شده است. در ابتدا منشأ رسوبهای دشت مشهد، و سپس با توجه بهجنس رسوبها در مسیر پژوهش، خصوصیات ژئوتکنیکی آنها بررسی شده است. بررسی رسوبهای مسیر نشان میدهد که خاک مسیر در ردۀ خاکهای متورم شونده قرار نمیگیرند. همچنین پروفیلهای تهیه شده تغییرات SPT نسبت به عمق در محیط نرمافزار روک ورک1 2006 حاکی از این است که خاک بسیار نرم و سست در مسیر وجود ندارد. نتایج آزمایشهای دانهبندی و XRD بیانگر این است که خاک غالب مسیر رس و با کانی غالب نوع ایلیت و کائولینیت است. در ادامه و با توجه به اینکه بیشتر مسیر از خاکهای ریزدانه تشکیل شده است نشست زمین با استفاده از نرمافزار پلاکسیس2 ورژن 8 بررسی شده است. سپس با توجه به مدلسازی عددی و متغیر قرار دادن عمق تونل در هر پروفیل عمقی بهینه از لحاظ خصوصیات ژئوتکنیک برای استقرار تونل در لایههای خاک با خصوصیات ژئوتکنیکی مناسبت مشخص شده است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Investigation of optimum depth for tunnel of Mashhad metro line 2 |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
With respect to development of underground structures and their high construction costs in intra- and inter-municipal transportation, it is necessary to study the stability of such structures. In this research, tunnel stability of Mashhad Metro line 2 with 17 km length is studied. First, the type of sediments and geotechnical properties in Mashhad Plain are investigated. The SPT profiles were prepared using Rock Work 2006 software. The soil classification tests and XRD results show that the soils in this line are mostly clay such as Illite and Kaolinite types. Afterwards, because most of the soils in this line are characterized as fine grained, the ground settlement using PLAXIS V8 software was performed. According to the numerical modeling and the depth of tunnel, the optimum depth for tunnel was determined. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
سلمه افشار | s afshar دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
محمد غفوری | m ghafori دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
غلامرضا لشکری پور | gr lashkaripur دانشگااه فردوسی مشهد
مهران آرین | m arian دانشگاه آزاد اسلامی
محمد موسوی مداح | m musavimadah
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11-3&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
زمین شناسی مهندسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
سایر |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|