|
زمین شناسی مهندسی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۹۱۷-۲۹۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
برآورد نشست سطحی در تونل بزرگراهی نیایش با استفاده از روشهای تجربی، عددی و نشستهای واقعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از بهترین روشها برای بهبود مسئلۀ حمل و نقل، استفاده از تونلهای زیرزمینی است. در همین راستا، تونل بزرگراه نیایش شامل دو تونل شمالی و جنوبی تقریباً موازی است که بهروش تونلسازی جدید اتریشی 1NATM در شمال تهران احداث شده است. حفر تونل و دیگر سازههای زیرزمینی منجر به بروز تغییرات چشمگیر در وضعیت تنش در اطراف سازه میگردد که این مسئله سبب نشست در سطح زمین میشود. در این پژوهش، میزان نشست سطحی زمین با استفاده از انواع روشهای تجربی، عددی و همچنین مقادیر نشست واقعی در پنج مقطع (CS-1 تا CS-5)، بررسی شدهاند. روش تجربی بهکار رفته، روش اوریلی و نیو (1982) و روش عددی نیز روش المان محدود با استفاده از نرمافزار PLAXIS2D است. بر اساس نتایج بهدست آمده، روش عددی در تمامی مقاطع (به استثناء مقطع 3) همخوانی بیشتری با دادههای نشست واقعی حاصل از اندازهگیریهای برجا دارد. در حالیکه روش تجربی در مقاطع 2، 4 و 5 میزان نشست را بیشتر از نشست واقعی نشان میدهد. همچنین نتایج حاصل از روشهای یاد شده نشان میدهند که حداکثر نشست، بیشتر از مقدار نشست مجاز و در محدودۀ اخطار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تونل نیایش ، نشست زمین ، روش تجربی ، روش عددی ، PLAXIS2D ، |
|
عنوان انگلیسی |
Estimation of Surface Settlement in Niayesh Subway Tunnel Using Empirical, Nnumerical Methods and Actual Settlements |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the best approaches to reduce transportation problem is to use the underground tunnels. Therefore, Niayesh highway tunnel was performed by the New Austrian Tunnelling Method (NATM) in the northern part of Tehran and it includes north and south tunnels. The excavation of tunnels and other underground structures cause considerable changes in local stress conditions around structures that lead to surface settlement. In this research, surface settlement has been studied for five sections (CS-1 to CS-5) by empirical methods, numerical analysis and actual settlements. For the empirical and numerical methods, O’Reilly and New (1982) method and also finite element method (PLAXIS2D software) have been used, respectively. On the basis of the obtained results, the numerical method in all sections (except section 3) is in agreement with the actual settlements. While, empirical methods have estimated the settlements more than actual values in those sections. Also, the achieved results from the aforementioned methods show that the maximum settlement due to tunnel excavation is more than allowable settlement and it is in risk condition |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا خانلری | gholam reza khanlari bu-ali sina university-hamedan دانشگاه بوعلی سینا همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
محمد ملکی | mohammad maleki bu-ali sina university-hamedan دانشگاه بوعلی سینا همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
رضا حیدری ترکمانی | reza hydari torkemani pajohesh omran rahvar company شرکت پژوهش عمران راهوار
سمیه علی پور | somaye alipour bu-ali sina hamedan دانشگاه بوعلی سینا همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
فاطمه ناصری | fateme naseri bu-ali sina university دانشگاه بوعلی سینا همدان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-95-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
زمین شناسی مهندسی |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|