|
|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۱۵، شماره ۳۶، صفحات ۲۵۳-۲۶۹
|
|
|
| عنوان فارسی |
تحلیل اثرات احداث آزاد راه خرم آباد- پل زال بر توسعه پایدار روستاهای دهستان میانکوه شرقی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
شبکه های ارتباطی به ویژه راه ها به عنوان عناصر پیونددهنده میان سکونتگاه ها در تبادل جریانات بین نقاط شهری و روستایی و همچنین توسعه روستایی نقش قابل توجهی دارند. هدف از این مقاله بررسی اثرات احداث آزاد راهها و گسترش حمل و نقل بر توسعه پایدار روستایی در دهستان میانکوه شرقی میباشد که با استفاده از روش میدانی (پرسشنامه) به بررسی احداث آزاد راه بر چگونگی توسعه روستاهای همجوار در این دهستان پرداخته شده است. در این پژوهش ضمن مشخص نمودن جامعه آماری (514 خانوار)، تعداد 103 خانوار با استفاده از فرمول کُوکران (تعداد 12 روستا) بعنوان نمونه انتخاب شد. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده براساس آزمون های برازش رگرسیونی، رگرسیون خطی و تحلیل مسیر نشان میدهد که بیشترین اثرکلی احداث آزاد راه مربوط به بعد زیست محیطی با میزان (591/0) می باشد بطوری که، آلودگی منابع آب و خاک در نواحی روستایی افزایش پیدا کرده است، استفاده از کود ها و آفت کش ها رایج شده است، میزان تخریب منابع آبی از جمله چشمه ها و کانال های آبی در محدوده روستا افزایش یافته و همچنین مراتع، جنگل ها و زمین های حاصلخیز به کارهای ساختمانی و ساخت ساز اختصاص یافته است و بعد کالبدی با میزان (058/0) دارای کمترین اثر کلی در توسعه پایدار روستایی در محدوده مورد مطالعه داشته است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Analyzing the effects of Khorramabad - Zal bridge highway construction on rural development Eastern Miankoh villages |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Transportation networks‚ particularly roads as a linking elements between settlements has a significant role in the exchange of flows between urban and rural areas and also rural development .The aim of this paper is to study the effect of highways construction and expanding transportation on rural stable development in the rural district of eastern Miankouh which by using survey method (questionnaire) have been turned to the studying of highways construction on development quality of adjacent villages in this rural district. In this study ‚mean time of defining the population community (514 family)‚ the 103 family was selected as a sample with Cochran formula (12 villages).The result of achieved data analysis‚ on the basis of‚ fitting regression test‚ linear regression and path analysis showed that the most general effect of highway construction is relevant to the environmental dimension with amount of (0/591) so that the contamination of soil and water resources have been increased in rural areas. Also using of fertilizers and pesticides is been prevalent. The amount of demolition of water resources such as springs and water channeling have been increased in the rural boundary. and also pastures‚ forests and fertile lands have been allocated to the building constructions and forming dimension with amount of (0/058) has the least overall effect on the rural stable development in the boundary of studying area. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
مهرشاد طولابی نژاد | mehrshad tolabinejad دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه زنجان زنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
حسین فراهانی | hossein farahani استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-300&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|