|
|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۱۵، شماره ۳۶، صفحات ۹۷-۱۱۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
ارزیابی عوامل موثر بر رضایتمندی کلی گردشگران خرید در شهرمرزی شهر بانه |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مطابق پیش بینی اتحادیه مسافرت و گردشگری سهم گردشگری از GDP جهانی در سال 2020 به مرز 6000 میلیارد دلار و تعداد مشاغل ایجاد شده توسط آن سیصد میلیون شغل خواهد بود. با توجه به این آمار، گردشگری را میتوان حوزهای چند بعدی در نظر گرفت که به نیازهای گردشگران با علائق و انگیزههای متفاوت پاسخ میدهد. خرید از اساسیترین نیازها و همچنین جزء فعالیتهای محبوب گردشگران قلمداد میگردد. مناطق مرزی بدلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط نامساعد اقتصادی همواره برای گسترش این فعالیت، بسترهای مورد نیاز را فراهم آوردهاند. از جمله شهرهای مرزی محبوب در این زمینه، شهر بانه واقع در مرزهای غربی ایران میان دو کشور ایران و عراق است. اقتصاد این نواحی به شدت به گردشگری خرید وابسته بوده و اکثر مرزنشینان بطور مستقیم یا غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند. میتوان میان رضایت گردشگران و تداوم بهبود رفاه و وضعیت اقتصادی مردم محلی رابطه برقرار نمود. برداشت از رضایت در موضوعات مختلف میتواند متفاوت باشد، در بستر گردشگری خرید، رضایت به عوامل موثر بر فرآیند تقاضا و عوامل تسهیل کننده محیطی که در ادامه مورد بحث قرار میگیرند، وابسته خواهد بود. لذا مقاله حاضر در نظر دارد، با توجه به اهمیت موضوع توسعه در این نواحی، میزان عملکرد عاملهای تاثیرگذار بر رضایت کلی گردشگران خرید شهر مرزی بانه را بررسی نماید. در این پژوهش این عوامل به دو دستۀ عوامل مرتبط با فرآیند خرید و عوامل مرتبط با محیط گردشگری تقسیم شدهاند. تحقیق از حیث هدف کاربردی؛ از حیث ماهیت توصیفی و از حیث روش اجرا، پیمایشی- میدانی میباشد. جامعه آماری آن را گردشگرانی تشکیل داده است که اکثرا جهت خرید وارد شهر مرزی بانه میشوند، مطابق جدول مورگان تعداد 400 نفر گردشگر بعنوان نمونه در نظر گرفته شد که به صورت دسترسی تصادفی، پرسشنامه ها در اختیارشان قرار گرفت. ابزار گردآوری داده نیز مشتمل بر دو روش اطلاعات دست اولی (میدانی) و ثانویه (کتابخانهای) بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که در مقاصد گردشگری موضوعی که بر پدیدهای خاص در جهت توسعه متکی هستند، علیرغم توجه ویژه گردشگران به آن موضوع، عوامل محیطی تسهیل کننده نیز میتواند در رضایت کلی کسب شده توسط گردشگران تاثیرگذار باشد. در انتها با توجه به سایر یافتههای میدانی پژوهش، پیشنهادات عملیاتی ارائه میگردد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Performance evaluation of the factors influencing Tourists General Satisfaction in the Border Cities. Baneh Border City |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
According to WTTC (World Tourism and Travel Council) forecast tourism contribution of global GDP will be about 6000 billion dollar in 2020 and will create 300 million job Therefore, Tourism could be considered as multidimensional field that response to tourists needs with diversity interests and motivations. Shopping is the most necessity needs and it is the one popular activity for tourists. Border regions facilitate this activity because they have two potentials: appropriate geographical situation and non-favorite economic condition for host community. One of the best and most popular border cities in Iran country is Baneh that placed in the west boundaries between Iran and Iraq country. Region’s Economy extremely depends on tourism shopping and majority of the host community directly or indirectly involved in that bussiness. Therefore, we can connect tourist's satisfaction with welfare and/or economical condition improvement. As, if it realize positively, region will develop in close future. This paper aims to evaluate performance of factors influencing tourists overall satisfaction in the Baneh border city due to important of development issue. Here, factors divided into two categories: shopping factors and tourism environmental factors. This research has followed a practical object, a descriptive approach with Field- Survey type in the method. Statistical population included tourists who have traveled to baneh city to purchase mainly. Matching to Morgan's table 400 tourist as statistical sample have selected and the questionnaire give to them randomly. The tools for gathering were base on two method, early data (from the field- survey study) and secondary data (from the library studies). An analysis of the results revealed that, in thematic destinations, in addition to factors related to specific Theme (Subject) that they were more influencing, The tourism environmental factors also can influence on the tourist total satisfaction . In sumery, this research aims to examine amount of satisfaction factors impact on the overall satisfaction. Finally, suggestions for relevant governmental institutes are provided. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
محمد نجارزاده | mohammad najarzadeh استادیار مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
علی اکبر امین بیدختی | aliakbar bidokhti دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
جمال مرادنژاد | jamal moradnejad کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-162&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
گزارش مورد |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|