روانشناسی شناختی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۳

عنوان فارسی تأثیر تصویرسازی ذهنی بر پیشرفت عملکرد حرکتی ورزشکاران رشته ی ورزشی ایروبیک
چکیده فارسی مقاله مطالعه­ی حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویرسازی ذهنی بر بهبود عملکرد حرکتی ورزشکاران رشته­ی ایروبیک صورت گرفته است. در این مطالعه که از نوع مطالعات آزمایشی است؛ 40 دختر ورزشکار رشته­ی ایروبیک با میانگین سنی 3/22 سال به طور داوطلبانه در طرح آزمایشی شرکت نمودند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی و گواه گمارده شدند. طرح آزمایشی این پژوهش شامل 13 جلسه برنامه­ی تصویرسازی ذهنی بود (3 روز در هفته و به مدت یک ماه)، که در پایان هر جلسه، تمرین فیزیکی تنها در مورد گروه تجربی اعمال شد. هر دو گروه تجربی و گواه در چهار نوبت پیش آزمون، میان آزمون، پس آزمون و پیگیری (دو ماه پس از اتمام مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی آزمودنی­ها از چک لیست عملکرد حرکتی که توسط مربی (محقق) و داور رشته­ی ایروبیک در یک مقیاس ده درجه­ای تنظیم شده بود، استفاده گردید؛ و به منظور تحلیل داده­ها و خنثی نمودن اثر پیش آزمون از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.مطابق با یافته‌های به­دست آمده، تغییرات نمرات عملکرد حرکتی در ارزیابی‌های میان آزمون، پس آزمون و پیگیری، تغییرات معناداری نشان داد؛ در نتیجه می­توان چنین استنباط نمود که تصویرسازی ذهنی می­تواند بر پیشرفت عملکرد حرکتی تأثیر گذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ­ها تصویرسازی ذهنی ، عملکرد حرکتی ، ایروبیک ،

عنوان انگلیسی The Effect of Mental Imagery on the Motor Performance Enhancement among the athletes in the Sport of Aerobic Dance
چکیده انگلیسی مقاله Purpose of this study was to investigate the effect of mental imagery on the motor performance Enhancement among the athletes in the Sport of Aerobic Dance. In this study which was an experimental research, 40 girl athletes in aerobic dance whose average age was 22.3 participated voluntarily and were put randomly into experimental and control group. Experimental design of the study included 13 sessions of mental imagery (3 days a week and for one month) and at the end of each session physical exercise was performed for the experimental group. Both groups were assessed four times pre-test, middle test, post-test and follow-up (two months after the intervention) were used for the assessment. To assess the subjects, motor performance check-list was used which was made by the coach and an aerobic dance referee in a measuring scale of ten. To analyze the data and to neutralize the effect of pre-test, analysis of covariance was used. According to the results of the study, the changes of the motor performance scale in the middle test, post-test and follow-up were significant. Therefore, it can be concluded that mental imagery can have an effect on the motor performance enhancement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Imagery , Motor Performance , Aerobic Dance

نویسندگان مقاله سارا کشاورز مقدم | s. keshavarz
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

پرویز آزادفلاح | p. azadfallah
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حسن دانشمندی | h. daneshmandi
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-33&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات