|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۵-۳۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش توجه بارکلی و میدان دید مفید بر جستجوی بینایی کودکان و بزرگسالان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش توجه بر جستجوی بینایی بزرگسالان و کودکان بود. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری تصادفی هدفمند، 60 آزمودنی با توجه به معیارهای پژوهش (30 آزمودنی بزرگسال و 30 آزمودنی کودک بهنجار) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون توجه متمرکز، ارزیابی مختصر وضعیت روانی و پرسشنامهی محقق ساخته (جهت کنترل متغیرها) بود. ابتدا پیش آزمون (توجه متمرکز) برای آزمودنیها اجرا شد؛ سپس آزمودنیهای گروه بزرگسال به مدت سه هفته، 5 جلسهی 35 دقیقهای، آموزش دریافت کردند و گروه کودک نیز 10 جلسهی 45 دقیقهای، به مدت 5 هفته آموزش دریافت نمودند و در پایان پسآزمون برای آزمودنیهای هر دو گروه اجرا شد. دادهها با تحلیل واریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از تأثیر معنادار آموزش توجه بر میزان پاسخ صحیح و زمان واکنش جستجوی بینایی بود. با توجه به تأثیر آموزش توجه بر جستجوی بینایی، اهمیت این آموزشها بر شکلدهی پردازش و فرایندهای شناختی صحیح، توجه به محرکهای موردنظر و پاسخگویی سریع و با دقت، بیش از پیش روشن میشود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش توجه ، جستجوی بینایی ، زمان واکنش ، میزان پاسخ صحیح ، |
|
| عنوان انگلیسی |
The effect of Barkley’s attention training and useful sight in children and adult’s visual search |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The goal of the present study was to investigate the impact of the attention training on the visual search in normal adults and children. In this study, using purposive random sampling, 60 subjects (30 adults and 30 children) were selected. The tools used in this study were concentrated attention test, mini mental state examination and researcher made questionnaire which was used to control the variables. First, the pre-test (concentrated attention) was performed and then the adults has underwent five 35 minutes sessions of training for three weeks and the children has underwent ten 45 minutes sessions of training for five weeks, and finally post-test was performed for the two groups. Data was analyzed using multivariate analysis of variance. Analysis of the data showed the significant impactof the attention trainingon the rate of correct responding and the reaction time of visual search. Given the impact of the attention training on the visual search, the importance of these trainings in process shaping, correct cognitive processes, paying attention to the target stimuli and quick, accurate responding become more and more clear. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
حسین زارع | h. zare دانشگاه پیام نور
پروانه نهروانیان | p. nahravanian دانشگاه پیام نور
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-21&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|