|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱-۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
نقش هیجانات مثبت و منفی، خوش بینی و بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات در سازگاری روانشناختی دانشجویان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
در راستای تعیین نقش هیجانات مثبت و منفی، خوش بینی و بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات در سازگاری روانشناختی، تعداد 400 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به شیوهی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با استفاده از مقیاس هیجانات مثبت و منفی (PANAS)، آزمون جهتگیری زندگی (LOT-R)، پرسشنامهی شخصیتی کالیفرنیا (CPI) و سیاههی سبکهای پردازش (PMPI)، متغیرهای مورد مطالعه اندازهگیری شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون معنیداری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که خوشبینی، هیجانات مثبت، سبک عقلانی و سبک تجربی پردازش اطلاعات قادرند سازگاری روانشناختی را به طور معنیدار پیشبینی کنند. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سازگاری روانشناختی دانشجویان به طور چشمگیر از عوامل هیجانی، اسنادی و شناختی آنها تأثیر پذیر بوده و این مؤلفهها قادرند روند سازگاری روانشناختی آنها را تحتالشعاع خود قرار دهند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The Role of Positive and Negative Emotions, Optimism, Pessimism, and Information Processing Styles in the Students’ psychological Adjustment |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
To determine the role of positive and negative emotion, pessimism, optimism, and information processing styles in the students’ psychological adjustment, using the multi-stage cluster sampling method, 400 students of Tabriz University were selected. They were assessed by the positive and negative affect scales (PANAS), Life Orientation-Revised (LOT-R), California Psychological Test (CPI), and Perceive Modes of Processing Inventory (PMPI). The data was analyzed using multiple regression and Pearson correlation coefficient methods. Findings showed that optimism, positive emotions, and rational and experimental information processing styles could significantly predict the psychological adjustment. Therefore, the present study suggests that the students’ psychological adjustment is considerably influenced by their emotional, attributive, and cognitive factors, so these parameters can affect their process of Psychological adjustment. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
منصور بیرامی | m. bayrami دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
تورج هاشمی نصرت آباد | t. hashemi دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
شیرین دانشفر | sh. daneshfar دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
جعفر بهادری خسروشاهی | j. bahadori دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-4&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|