|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۵۹-۶۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
فرایندهای ارزیابی شناختی و استرس تحصیلی: نقش تعدیل کنندهی جنس و فرهنگ |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش تعدیل کننده فرهنگ و جنس در رابطه ارزیابیهای شناختی و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو ]112 ایرانی (34 پسر و 78 دختر) و 100 سوئدی (29 پسر و 71 دختر)[ به فرایندهای ارزیابی شناختی اولیه و ثانویه (فولکمن و لازاروس، 1985) و پرسشنامه استرس تحصیلی (زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که رابطه بین ارزیابیهای شناختی اولیه و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی مثبت معنادار و در دانشجویان سوئدی مثبت و غیرمعنادار بود. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که رابطه ارزیابیهای شناختی ثانویه و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی و سوئدی منفی و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در دو جنس رابطه بین ارزیابیهای شناختی اولیه و استرس تحصیلی مثبت و غیرمعنادار و رابطه ارزیابیهای شناختی ثانویه و استرس تحصیلی منفی و معنادار بود. در مجموع، نتایج مطالعه حاضر در پیشبینی تجارب تحصیلی استرسزا بر عدم تشابه ویژگیهای کارکردی ارزیابیهای شناختی اولیه و تشابه ویژگیهای کارکردی ارزیابیهای ثانویه در دو فرهنگ و در مقابل، بر تشابه ویژگیهای کارکردی ارزیابیهای اولیه و ثانویه در دو جنس تاکید کرد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Cognitive Appraisal Processes and academic Stress: the Moderting role of Sex and Culture |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This study examined the moderating effect of cultural and sex differences on the relationship between appraisal processes with academic stress among male and female Iranian and Swedish university students. On a sample consisting of 212 students [112 Iranian (male 32 and female 78) 100 Swedish (male 29 and female 71)] were administrated the primary and secondary appraisal processes and Academic Stress Questionnaire. The results of multiple regression model showed significant positive relationship between primary appraisal and academic stress among Iranian students and nonsignificant positive relationship between primary appraisal and academic stress among Swedish students. Results also indicated that there was a significant negative correlation between secondary appraisal and academic stress among Iranian and Swedish students. Results also showed that there was a nonsignificant positive relationship between primary appraisal and academic stress and a significant negative relationship between secondary appraisal and academic stress among both sexes. Therefore, the relationship between primary and secondary appraisals and academic stress by sex was not moderated. In sum, these findings emphasize that for the purpose of prediction of academic stress the functional properties of primary appraisal were dissimilar and the functional properties of secondary appraisal were similar in two cultural contexts and the functional properties primary and secondary appraisals were similar in tow sex groups. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
امید شکری | omid shokri دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمدنقی فراهانی | mohammad naghi farahani دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
رضا کرمی نوری | reza kormi nouri دانشگاه اربرو سوئد
علیرضا مرادی | alireza moradi دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-41&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|