روانشناسی شناختی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۲-۱۹

عنوان فارسی بررسی سرعت پردازش اطلاعات با نگاه به اضطراب رگه / حالت
چکیده فارسی مقاله سازه­های هیجان و شناخت دو بعد اساسی ساختار روان­شناختی انسان را شکل می­دهند و تببین عملکرد فقط در صورت توجه به تعامل این دو بعد امکان­پذیر است.هدف پژوهش حاضر بررسی سرعت پردازش اطلاعات دانش­آموزان بر اساس اضطراب رگه / حالت بود.ازجامعه وسیع دانش­آموزان مقطع متوسطه شهرستان نجف آباد بر اساس ملاک­های ورود و نمرات انتهایی توزیعپرسش­نامه اضطراب رگه / حالت اسیپیلبرگر،چهار گروه 15 نفری(اضطراب حالت بالا، اضطراب حالت پایین، اضطراب رگه بالا و اضطراب رگه پایین) انتخاب شدند و توسط آزمون­های سرعت پردازش زاهلن / وربیندونگزاسؤالدوروس (1978)و رمزگردانی کی دی تی سیتزول (1995)مورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایجتحلیل چند متغیری واریانس و آزمون­های تعقیبی بون­فرنی نشان دادکه بین چهار گروه در سرعت پردازش و رمز گردانی تفاوت معنا­دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که سرعت پردازش دانش­آموزان دارای اضطراب رگه و حالت پایین بهتر از دانش­آموزان دارای اضطراب رگه و حالت بالا است.بر اساس یافته­های پژوهش حاضر می­توان گفت اضطراب نقش مهمی در کارکردهای شناختی و سرعت پردازش اطلاعات دارد و اضطراب بالا (رگه / حالت) سبب تداخل در سرعت پردازش اطلاعات و کارکردهای شناختی می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرعت پردازش اطلاعات ، اضطراب حالت ، اضطراب رگه ،

عنوان انگلیسی The assessment ofinformation processingspeed with regard tostate trait anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Emotionand cognitionconstructs constitute twobasic dimensions ofhuman psychologicalstructureandtheexplanation of performanceis onlypossibledue to theinteractionof thesetwo dimensions.The aimofthis study wasto investigate student’s information processingspeed based ontrait/stateanxiety.From large population ofNajaf Abadcityhighschoolstudentsaccording to inclusion criteria and extreme scores of distribution of Spielberger Trait and State AnxietyScale (EPQ-R)fourgroups(highstatanxiety, lowstatanxiety, hightraitanxiety&lowtraitanxiety N=15) wereselected and assessed by Speed-of-processing tests (Zahlen-Verbindungs-TestOswald & Roth, 1978) and Sitzwohl’s Coding Test (KDT)(1995). Theresultsofmultivariate analysis of varianceand Bonferenipost hoctestsshowed thatthere aresignificant differences between fourgroups in speed-of-processing andcoding .Theresults alsoshowed thatspeed-of-processinginstudents with low trait and low state anxietyis faster thanstudentswithhightrait and high stateanxiety. Based on the findingsof this studycan be said thatanxiety plays an important role incognitive functionsandinformationprocessing speedofandhigh anxiety(trait /state) causes interferenceininformation processingspeed, and ultimately cognitive functions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله InformationProcessing Speed , TraitAnxiety , Stat Anxiety

نویسندگان مقاله جعفر حسنی | jafar hasani
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

حسن رضایی جمالویی | hasan rezaee
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-13&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات