|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱-۱۱
|
|
|
| عنوان فارسی |
پیشبینی نگرانی بر اساس سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشجویان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر پیشبینی نگرانی بر اساس سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عدم تحمل بلاتکلیفی در دانشجویان بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع بنیادی و به لحاظ نحوه جمعآوری دادهها از نوع همبستگی بود. به همین منظور از میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال تحصیلی 94-93، 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از مشارکتکنندگان درخواست شد که به مقیاسهای سیستم فعالساز و بازداری رفتاری(BAS/BIS)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (SERQ)، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) و پرسشنامه حالت نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) پاسخ دهند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج نشان داد که متغیرهای سیستم بازداری رفتاری، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و عدم تحمل بلاتکلیفی با نگرانی رابطه مثبت و معنیدار دارند (01/0> P)، و رابطه راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان با نگرانی منفی و معنیدار بود (01/0> P). این متغیرها در مجموع قادر به پیشبینی 1/54 درصد از واریانس نگرانی هستند (001/0>P). همچنین رابطه متغیر سیستم فعالساز رفتاری با نگرانی معنادار نبود. نگرانی با تنوعی از پیامدهای منفی شامل درجه بالایی از واکنشپذیری هیجانی و سبکهای تنظیم ناکارآمد مرتبط است. بنابراین، یافتههای پژوهش حاضر دارای تلویحات عملی در عرصههای بالینی است |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Predict of worry based on behavioral activation and inhibition systems(BAS/BIS), cognitive emotion regulation and intolerance of uncertainty in students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of the present study is the predict of worry based on behavioral activation and inhibition systems, cognitive emotion regulation strategies and intolerance of uncertainty in students. In terms of objective, this study is off is study is the fundamental type, and in terms of data collection, it is of the correlation type. For this purpose, 200 students were selected using convenience sampling (available sampling) from Masters students at the Islamic Azad University of Tabriz in 2014-2015 school year. The participants were asked to answer the measures of behavioral activation and inhibition systems (BAS/BIS), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (SERQ), intolerance of uncertainty Scale (IUS) and the Penn state worry Questionnaire (PSWQ). Data were analyzed by the analysis of variance and stepwise regression. Results showed that there was a significant positive correlation between the variables of behavioral inhibition system, negative cognitive emotion regulation strategies, and intolerance of uncertainty in one hand, and worry in another hand (p< 0.01), and there was a negative significant relationship between the positive strategies of cognitive emotion regulation and worry (p< 0.01). These variables were able to predict 1/54 of the total variance of concern (p< 0.001). In addition, the relationship between the behavioral activator system variable and worry was not significant. Worry is related to a variety of negative consequences, including a high degree of emotional reactivity and inefficient regulation styles. Thus, the findings of this study have practical implications in the clinical arena. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
اصغر علیزاده | asgar alizadeh دانشگاه آزاد اسلامی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
لیلا حسن زاده | leyla hasanzadeh دانشگاه پیام نور تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تبریز (Payame noor university of tabriz)
مجید محمود علیلو | majid mahmood aliloo دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
حمید پورشریفی | hamid poursharifi دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-2&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|