روانشناسی شناختی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۵۶-۶۵

عنوان فارسی بررسی دانش فراشناختی در رابطه مدیریت کلاس بر پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله رابطه مدیریت کلاس درس در پیشرفت یادگیرندگان در تحقیقات مختلف مورد توجه محققین بوده است ولی رابطه نقش میانجیگرهای روان­شناختی در این رابطه می­تواند چشم­انداز روشن­تری از این رابطه بدست دهد. در تحقیق حاضر نقش دانش فراشناختی در رابطه بین مدیریت کلاس درس یاددهندگان و پیشرفت یادگیری زبان دوم (انگلیسی) یادگیرندگان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه این پژوهش کلیه دانشجو معلمان زبان انگلیسی مراکز تربیت معلم استان مازندران بود که شامل 1800 نفر می­باشد.از بین این افراد 221 نفر ه روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب گردید. نمونه­های انتخاب شده به 3 مولفه از پرسشنامه مدیریت کلاس درس عبداللهی و همکاران(1393) و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و همکاران(2004) (MCQ30) باسخ دادند. نمره­های پیشرفت زبان انگلیسی دانش آموزان سه کلاس این معلمان گرفته و نمره میانگین آن برای شاخص پیشرفت زبان انگلیسی یادگیرندگان محاسبه گردید. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام­های اولیه مولفه­های مدیریت کلاس درس وارد معادله می شوند. این متغیرها از میان متغیرهای پیش­بینی کننده، بیشترین همبستگی را با پیشرفت زبان دانش­آموزان داشته است به گونه­ای که در حدود 52 درصد از واریانس پیشرفت زبان به تنهایی توسط این متغیرها قابل پیش بینی است. در آخرین گام متغیر فراشناخت وارد معادله می­شود و در حدود یک درصد به پیش بینی می­افزاید و در مجموع 53 درصد از واریانس توسط این متغیرها نمره پیشرفت زبان انگلیسی را پیش­بینی می­کنند. این نتایج نشان می­دهد اگر چه نقش اساسی در پیشرفت زبان انگلیسی به مدیریت کلاس درس بستگی دارد ولی نقش عامل فراشناخت به افزایش این پیش­بینی کمک می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of metacognitive knowledge in the relationship between class management and second language achievement.
چکیده انگلیسی مقاله The relationship between class management with learning achievement had been attended by different researchers, but the psychological mediators can added the best obvious of this relationship. In the present research, the role of metacognitive knowledge and class management of teachers in predicting of English achievement have been conducted. 221 English teacher-student completed 3 sub-scales of class management (abdollahi, et.al., 2014) and metacognitive believes (vels et.al.,2004). English grade point average of three classes of teachers has been the criterion of English achievement of their students. The results of stepwisel regression analysis showed the class management variables enter in the equation in the first steps. 52 percent of variance of English achievement predicts by 3 component of class management. In the last stage 1 percent of variance of English achievement added to the total of variance. This results show that although the most important of English achievement can predict by class management variables, but the metacognition believes of teachers can increase this prediction. Keywords: Metacognition, Class Management, English Achievement
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metacognition , Class Management , English Achievement

نویسندگان مقاله محمدنقی فراهانی | mohammad naghi farahani
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مهران عمادی | mehran emadi
دانشگاه دولتی تاجیکستان


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات