|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۵-۳۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر ظرفیت حافظهکاری کودکان پیشدبستانی درپردازش زمان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
از آنجا که ظرفیت حافظهکاری پیشبینی کننده تفاوتهای فردی موجود در گستره وسیعی از تواناییهای ذهنی است، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ظرفیت حافظهکاری بر ادراک زمان در کودکان پیشدبستانی میپردازد. ابتدا حافظهکاری 108 آزمودنی با مجموعه آزمونهای CANTAB اندازهگیری شده ، سپس 21 کودک در گروه با ظرفیت بالا و 20 کودک در گروه با ظرفیت پایین حافظهکاری طبقهبندی شدند. سپس هر دو گروه دو نوع تکلیف بازتولید زمانی را اجرا نمودند: از آنان خواسته شد که بازههای زمانی 700 و 3000 میلی ثانیه را به عنوان تکلیف منفرد، و بازه زمانی 3000 میلیثانیه را همراه با اجرای یک تکلیف غیرزمانی به عنوان تکلیف دوگانه بازتولید نمایند. دادههای به دست آمده از طریق تحلیل واریانس با طرح مختلط و آزمونهای تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که در تکلیف منفرد گروه با ظرفیت حافظهکاری بالا نسبت به گروه با ظرفیت حافظهکاری پایین از لحاظ دقت عملکرد بهتری داشت. در تکلیف دوگانه، از لحاظ دقت عملکرد در تکلیف بازتولید زمانی تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت اما گروه با ظرفیت بالای حافظهکاری نسبت به گروه دیگر در تکلیف غیرزمانی عملکرد بهتری داشت. علاوه براین، گروه با ظرفیت حافظهکاری پایین، در تمام بازههای زمانی نسبت به گروه با ظرفیت حافظهکاری بالا ضریب تغییرپذیری بالاتری داشت. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
ظرفیت حافظهکاری ، ادراک زمان ، پردازش زمان ، بازتولید زمان ، |
|
| عنوان انگلیسی |
Impact of working memory capacity on temporal processing in preschool children |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Since working memory capacity (WMC) predicts individual differences in the wide range of abilities, this experiment tested the effect of WMC on time perception in preschool children. At first, 108 children’s working memory capacity were measured by CANTAB tests and then 21 children with high working memory capacity and 20 children with low working memory capacity were assigned. Then, both groups performed two reproduction tasks they instructed to reproduce 700 and 3000 millisecond intervals in mono task, and to reproduce 3000 ms with a performing concurrent non-temporal task as a dual task. Data analyzed by mixed design ANOVA and post hoc tests. Results showed that in mono task, accuracy of high WMC was better than the low WMC group. In dual task, although there was no significant difference in the accuracy of reproduction task, children with high WMC had better performance in non-temporal task. Furthermore, children with low WMC were more variable performance than high WMC in all intervals. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
محمدعلی نظری | mohammad ali nazari دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
سارا جعفرپور ممقانی | sara jafarpoor دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-20&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|