|
|
تحقیقات مدلسازی اقتصادی، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۲۱-۴۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
تحلیل عوامل اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی مؤثر بر تقاضای بیمه ی عمر در ایران |
|
| چکیده فارسی مقاله |
بیمهی عمر به عنوان ابزاری برای سرمایهگذاری و همچنین، به منظور غلبه بر مشکلات ناشی از مرگ سرپرست خانواده و پیری و کهولت است. در بسیاری از کشورها با بیمههای عمر، منبع مالی عظیمی درکل جامعه از حق بیمههای گرفته شده بهدست میآید که میتوان برای توسعهی خود صنعت بیمه و یا دیگر بخشها و خدماترسانی بیشتر استفاده کرد. با وجود پیشرفت همه جانبهی این بیمه در کشورهای توسعه یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه، محصولات بیمهی عمر که نیاز مبرم زندگی امروز است، در سبد مصرفی خانوادههای ایرانی جایگاه مطمئنی بهدست نیاورده است. پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر گسترش بیمهی عمر کشور را بررسی میکند و مطالعهای میدانی است که جامعهی آماری آن سه استان تهران، مازندران و آذربایجانشرقی است. در این راستا، بهصورت تصادفی و از داخل خوشههای یاد شده نمونهای گزیده شده است. برای بررسی عوامل مؤثر، متغیرهای مربوط به این عوامل به دو گروه اصلی اقتصادی- اجتماعی و روانشناختی تقسیم و اطلاعات آن بهوسیلهی 73 شاخص با پرسشنامه گردآوری شده است. بر مبنای اطلاعات گردآوری شده نتایج نشان میدهد که تقاضای بیمهی عمر طبق اطلاعات نمونهای، رابطهای منفی با متغیرهای سلامت انتظاری فرد، حق بیمهی پرداختی، انتظارات تورمی مثبت، درجهی ریسکگریزی، ارزیابی فرد از سلامت روانی خود، تمایل به ابراز اعتقادات فردی در جمع و درآمد دارد و متغیرهای اعتقاد به ارث گذاشتن، خوشبینی اقتصادی، اعتقاد به بهبود اوضاع اقتصاد ملی در آینده، سن فرد، اشتغال همسر و میزان مطالعهی افراد روی تقاضای فرد برای بیمهی عمر تأثیر مثبت دارد. در کنار عوامل گفته شده نکتهی جالب توجه این است که افراد برای خرید بیمهی عمر متأثر از تبلیغات شرکتهای بیمه نیستند و بیشتر معرفی بیمهی عمر از سوی دوستان و یا آشنایان در خرید بیمهی عمر از سوی ایشان تأثیر دارد. نکتهی دوم مربوط به نوع شغل افراد است که شاغلین بخش دولتی تمایل بیشتری نسبت به شاغلین بخش خصوصی برای خرید بیمهی عمر دارند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The impact of Socio-Economic and Psychological Factors on Life Insurance Demand in Iran |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Life insurance as an investment and assurance tool provides a great source of investment financing in different economies. Despite life insurance development in advanced countries and in many developing economies, it could not get its appropriate share in Iranian family’s basket. This paper investigates factors that affect life insurance demand in Iran. So, random sampling used to get required information in three provinces of Iran (Tehran, East Azerbayjan and Mazandaran). Factors are divided into two main groups: Socioeconomics and psychological. Required data were gathered using questionnaire. Results show that life insurance demand has negative relationship with individual expected health condition, premium, expected inflation, degree of risk aversion and income. Bequest, economic optimism, age, employment of partner and reading has positive relation with life insurance demand. Based on the sample, result show that life insurance demand is not affected by advertisements but is affected by others recommendations. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
غدیر مهدوی کلیشمی | ghadir mahdavi tehran دانشکده بیمه اکو دانشگاه علامه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
وحید ماجد | vahid majed university of tehran دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-68-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
سایر |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|