|
|
تحقیقات مدلسازی اقتصادی، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۱۰۵-۱۲۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
اولویت بندی موانع توسعه مشارکتهای عمومی- خصوصی در بخش حمل و نقل ایران با استفاده از روش های MCDM |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مدلهای مشارکت عمومی ـ خصوصی با روشهای متفاوت بستری را برای تأمین خدمات و زیرساختهای عمومی با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی مهیا کرده است. بخش حمل و نقل نیز به عنوان یکی از بخشهای زیربنایی برای توسعه اقتصادی در ایران نیازمند استفاده از مدلهای مشارکت عمومی- خصوصی است. بدین منظور در این پژوهش، ضمن بررسی ادبیات نظری مشارکت عمومی- خصوصی، ابتدا موانع توسعه مشارکتهای این چنینی در بخش حمل و نقل در حوزههای اقتصادی، زیرساختی، قانونی و اجتـماعی شـناسایی شـده و سـپس با استفاده از روشهای AHP،TOPSIS وSAW به عـنوان روشهای تصمیمگیری چندمعیاره به اولویتبندی وتحلیل اهمیت نسبی این موانع پرداخته شده است. نتایج حاصل از سه تکنیک تصمیمگیری نشان میدهد، مؤلفه مربوط به محدودیتهای بازار سرمایه و دسترسی به تأمین مالی، مهمترین مانع شناخته شده است. با وجود تفاوت جزئی در نتایج روش تاپسیس در رتبهبندی چند مانع آخر، نسبت به دو روش دیگر، با محاسبه ضریب همبستگی رتبهای (اسپیرمن)، فرض صفر (عدم همبستگی بین نتایج) رد شده و با احتمال 99.75% نتایج حاصل از هر سه مدل مشابه یکدیگر میباشد. نتایج رتبهبندی موانع توسعه مشارکتهای عمومی خصوصی در این مطالعه میتواند در سیاستگذاری و تعیین الزامات استفاده از این مدلها در حوزههای حملونقل و سایر حوزههای زیرساختی مورد توجه قرار بگیرد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
حمل و نقل، مشارکت عمومی خصوصی، تصمیم گیری چندمعیاره، تخصیص ریسک. |
|
| عنوان انگلیسی |
Prioritizing the Barriers of Public-Private Partnerships Development in Transportation Sector of Iran Using MCDM Models |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Public-Private Partnerships (PPP) models using the capacities of private sector have provided a background to supply public services and infrastructures in different ways. Transportation sector as a fundamental sector of economic development in Iran needs public-private participation models. For this purpose a theoretical literature of public-private partnerships has been reviewed and then the barriers to the development of such partnerships in transportation sector of Iran economic, infrastructure, legal and social areas were investigated. Finally with AHP, TOPSIS and SAW methods of Multi Criteria Decision Making (MCDM)the barriers were prioritized and their relative importance was analyzed. The results of three methods indicate that factor of financial markets limitations and availability of financing is the main barrier to the development of public-private partnerships. Although there is a little different among the results of TOPSIS in rating some final factors compared to other two methods, by calculating rank correlation coefficient (Spearman) the null hypothesis(the lack of correlation between the results) was rejected and with 99.75 percent probability all of the result are similar. Ranking results of barriers to the development of public-private partner ships in this study can be taken into consideration in policymaking and determining the requirement to use these models in the fields of transportation and other infrastructural areas. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
مهدی صادقی شاهدانی | mahdi sadeghi shahdani imam sadiq university دانشگاه امام صادق سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
موسی شهبازی غیاثی | musa shahbazy ghiasi imam sadiq university دانشگاه امام صادق سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
وحید بیگدلی | vahid bighdeli imam sadiq university دانشگاه امام صادق سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-661-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
بخش عمومی |
| نوع مقاله منتشر شده |
توسعه ای |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|