تحقیقات مدلسازی اقتصادی، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۶۱-۸۴

عنوان فارسی رتبه بندی گروهی ازمحصولات شرکت های خودروسازی با رویکرد ترکیبی از مدلهای DEA بازه ای وAHP
چکیده فارسی مقاله  تحلیل پوششی داده­ها کارایی نسبی واحدهای تصمیم­گیرنده را برآورد می­کند. این مقاله از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تئوری سری فازی برای تغییر مدلی در تحلیل پوششی داده­ها استفاده می­کند که این روش می­تواند برای ارزیابی عملکرد واحدهای شغلی استفاده شود. در این مقاله روشی جدیدی برای برآورد کارایی واحدهای تصمیم­گیرنده با داده­های بازه­ای به­کار گرفته شده است. مدل توسعه­یافته دارای داده­های بازه­ای است و افزون­بر این، وزنی که به داده­ها اختصاص می­یابد، نیز به صورت بازه­ای است. از این­رو، نوآوری در توسعه نظری صورت گرفته و در بخش تجربی نیز مدل، آزمون شده است. در بخش تجربی، روشی برای مرتب­سازی واحدهای تصمیم­گیرنده به­وسیله­ی کارایی به­دست آمده مطرح می­شود. برای آزمون روش پیشنهادی کاربرد مدل در رتبه­بندی گروهی محصولات سه خودروساز بررسی شده است. از نتایج مدل مشخص است که مدل پیشنهادی برای مسائل عمـلی؛ به­ویژه مواقعی که تعداد گزینش­ها محدود است، مفید خواهد بود .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determining the Rank of Iranian Automotive Companies Products by Combining DEA and AHP Interval Pair-wised Comparisons Matrix
چکیده انگلیسی مقاله Data envelopment analysis (DEA) estimates the relative performance of decision making units (DMUs). This paper uses the idea of the Analytical hierarchy process (AHP) method and fuzzy set theory to modify the model of DEA which can be used to evaluate the performance of business units. In this paper, a new method has been proposed for estimating the performance of DMUs with interval data and weights of data. The models proposed in previous studies have interval data or interval weights of data, so the proposed model has more flexibility than previous studies . Thus, innovation has been done theoretically and the experimental part is for testing the theory. Finally, a method is introduced for ranking the DMUs by computed performance. In order to prove the applicability of the proposed method, a case study for ranking of some Iranian automotive companies products is given. The model results indicate that the proposed model will be useful for practical problems, especially when the number of choices is limited.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله DEA, AHP, Fuzzy set theory, Interval data, DMU

نویسندگان مقاله هما قاسمی | homa ghasemi
university economic science
دانشگاه علوم اقتصادی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مصطفی دین محمدی | mostafa dinmohammadi
university of zanjan
دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه زنجان (Zanjan university)

اسماعیل نجفی | esmaeil najafi
olloom tahghighaat tehran
دانشگاه آزاد علوم تحقیقات


نشانی اینترنتی http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-332-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات