تحقیقات مدلسازی اقتصادی، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۷۷-۹۸

عنوان فارسی تعیین سهم بهینه یارانه انرژی در زیربخش‌های اقتصادی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و برنامه‌ریزی خطی فازی (FLP)
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، بااستفاده از تحلیل سلسله مراتبی و برنامه‌ریزی خطی فازی، به بررسی تخصیص بهینه یارانه انرژی در بین زیر بخش‌های اقتصادی پرداخته می‌شود. به این منظور، معیارهایی که یارانه انرژی بر آنها تاثیرگذار است شامل رشد اقتصادی، شدت انرژی، شدت نیروی‌کار، تورم، هزینه‌اجتماعیِ آلودگی‌هوا و توزیع یارانه انرژی میان دهک‌های هزینه‌ای تعریف شده است. با توجه به اوزان بدست آمده، معیارهای فوق به ترتیب رتبه عبارتند از: تورم، رشد اقتصادی، شدت نیروی‌کار، توزیع یارانه انرژی میان دهک‌های هزینه‌ای، شدت انرژی و هزینه‌اجتماعیِ آلودگی‌هوا. نتایج رتبه‌بندی نهایی نشان می‌دهد که رتبه بهینه زیربخش‌های اقتصادی در ایران برای تخصیص یارانه انرژی به ترتیب شامل بخش‌های خدمات، صنعت، کشاورزی، خانگی و حمل‌ونقل است. همچنین، حداکثر‌سازی کارایی یارانه انرژی در بخش‌های خانگی و حمل‌ونقل از طریق ایجاد تغییرات فناورانه و بهبود الگوی مصرف، ضروری است. نتایج فازی‌سازی نشان می‌دهد که یارانه تخصیص‌یافته بهینه به بخش‌های خدمات و حمل‌ونقل به ترتیب برابر با 4/30 و 6/28 درصد از کل یارانه انرژی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یارانه، روش تحلیل سلسله مراتبی، فازی سازی خطی.

عنوان انگلیسی Determining the Optimal Allocation of Energy Subsidies to Economic Sectors in Iran: An AHP and FLP Approach
چکیده انگلیسی مقاله This paper presents an AHP and FLP model for the allocation of energy subsidies to different economic sectors. To do so, we defined a group of socio-economic criteria that may affected by the allocation of energy subsidies. These criteria are: economic growth, energy intensity, labor intensity, inflation, social cost of air pollutions and distribution of energy subsidy among socio-economic levels. According to calculated weights, we determined the priority of the above mentioned criteria. Also, according to the optimum overall rank of economic sectors, the commercial sector has the highest rank followed by industrial, agricultural and household and transportation sectors. After determining the final coefficients of AHP approach, we determined the allocation of energy subsidies using linier programming approach. We also considerd the change in technology and consumption patterns of household and transportation sectors. Results show that the share of energy subsidies allocated to commercial and transportation sectors should increase to 30.4 and 28.6 percent respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد عاملی | ahmad ameli
economics,university of economic sciences
دانشگاه علوم اقتصادی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مهدی صادقی شاهدانی | mehdi sadeghi shahdani
imam sadiq university
دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)


نشانی اینترنتی http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-611-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده انرژی، منابع و محیط زیست
نوع مقاله منتشر شده توسعه ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات