تحقیقات مدلسازی اقتصادی، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱۴۷-۱۷۸

عنوان فارسی اثر آموزش بر سلامت در ایران: رویکرد تابع تولید
چکیده فارسی مقاله رشد روز افزون بیماری‌های غیر‌مسری و هزینه‌های هنگفت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، سبب توجه بیشتر سیاست‌گزاران به امر «آموزش» برای، بهبود سلامت جامعه شده است؛چراکه آموزش قادر است شیوۀ زندگی مردم را اصلاح کند، وضعیت سلامتی را بهبود و امید به زندگی را افزایش دهد. هدف اصلی این مطالعۀ بررسی تأثیر آموزش بر سلامت در ایران طی سال‌های 1389-1353 است. بر این اساس ابتدا تابع تولید سلامت بر اساس مدل گروسمن(1972) تعریف و سپس الگوی تحقیق با استفاده از تکنیک هم‌انباشتگی یوهانسن و مدل تصحیح خطا برآورد می‌شود. تفکیک اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت آموزش، ‌هم‌چنین، برآورد «تأثیر با وقفۀ زمانی» تغییرات موقت و دائمی آموزش بر سلامت از جنبه‌های نوآوری این تحقیق به شمار می‌آید.نتایج حاصل از تخمین، حاکی از وجود رابطۀ تعادلی ‌ بلند‌مدت و مثبت بین آموزش و سلامتی است. بر اساس شواهد به دست آمده، ‌آموزش ‌نقش اساسی در بهبود سلامت ایفا می‌کند. ‌ آموزش از شیوع بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر جلوگیری می‌کند. با توانمند‌سازی افراد از طریق سرمایه‌گذاری در‌ آموزش، می‌توان از شیوع بسیاری از بیماری‌های ناشی از شیوۀ نامناسب زندگی امروزه کاست؛ از همین رو با در‌گیر کردن نهادهائی همچون دبستان، دبیرستان، دانشگاه ‌و رسانه‌های جمعی و گروهی در مسیر افزایش سطح آگاهی‌ها می‌توان وضعیت سلامت جامعه را بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، سلامت، تکنیک هم‌جمعی، ایران

عنوان انگلیسی The Impact of Education on Health in Iran: A Production Function Approach
چکیده انگلیسی مقاله The growth of non-communicable diseases, and the enormous costs of health care, has led policy makers to focus on “education”, as an effective instrument to improve the public health. Recent empirical studies show that education can improve health and increase life expectancy via ameliorating the life style. The main objective of this paper is to investigate the effect of ‌education on health in‌ Iran over the period of 1974- 2010. Health ‌production function is defined based on the Grossman (1972) model.‌‌ The empirical model has been estimated by using co-integration technique and error correction model.‌ Separation of short and long-term effects and estimate of impact‌ by education’s temporary and permanent lag time changes on health is considered the innovation aspect of this research. The results of model estimation indicate that there is a positive and long-term equilibrium relationship between health and education. Based on evidence obtained, education plays a key role in health improvement. Empowering people by investment in their education can prevent many non-communicable diseases. Diseases that are imposed by our incorrect life style. Today we believe that an active participation of elementary and high schools, higher education, and mass media can ameliorate the health statue of society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Health, Co-integration Technique, Iranian Economy

نویسندگان مقاله نرگس صمدپور | narges samadpoor
azad university azad university neyriz , neyriz ,iran
فارس،نی ریز ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز ، کیلومتر 5 جاده نی ریز - شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نی ریز (Islamic azad university of neyriz)

مصطفی عماد زاده | mostafa emadzade
azad university khorasgan isfahan branch, isfahan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

همایون رنجبر | homayoun rangbar
azad university khorasgan isfahan branch, isfahan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

فیروزه عزیزی | firozeh azizi
, university of tabiat modarres,tehran, iran
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1250-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات