تحقیقات مدلسازی اقتصادی، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۲۳۹-۲۶۸

عنوان فارسی تأثیر عوامل ساختاری و رفتاری بازار و بهره‌وری سرمایه بر صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی ایران، رهیافت داده‌های تابلویی غیرپویا
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر، توجه به صادرات غیر نفتی محصولات غذایی و آشامیدنی مورد توجه پژوهشگران اقتصادی ایران بوده است. در این بین هدف اصلی این مقاله بررسی اثر درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری بازار، هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های تبلیغاتی به عنوان متغیرهای رفتاری بازار، بر صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی ایران، به عنوان یک متغیر عملکردی بازار است. برای این منظور از داده‌های مربوط به کارگاه‌های صنعتی با پرسنل ده نفر و بالاتر فعال در صنایع تولید مواد غذایی و آشامیدنی کشور در سال‌های 1386-1379 استفاده شده است. همچنین مدل اقتصادسنجی با استفاده از تکنیک داده‌های تابلویی غیر پویا تخمین زده شده است. نتایج این مطالعه حاکی از اثر مستقیم درجه تمرکز، هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های تبلیغات بر صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی ایران است که در این بین اثر هزینه‌های تحقیق و توسعه بر صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی قابل توجه است. حمایت دولت از فعالیت‌های تحقیقی در صنایع غذایی و آشامیدنی، به منظور حمایت از صادرات غیر نفتی و به خصوص صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی، مهمترین توصیه سیاستی این مطالعه است. همچنین، تسهیل و تشویق تولیدکنندگان به شرکت در نمایشگاه‌ها و بازارهای بین المللی فروش کالا و خدمات می-تواند به افزایش صادرات این محصولات کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Structural and Behavioral Variables and Investment Productivity on the Export of Iranian Food Industries (A Panel Data Approach)
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, regarding the export of Food & Beverage is important.in Iran and the economic researchers have been noted it. The main objective of this paper is to examine the impact of market concentration as a structural variable, advertising and R&D expenditures as behavioral variables and investment productivity on the Iranian food exports as a performance variable. For this purpose, the data for Iranian food firms has been extracted from the Statistical Center of Iran over the period of 2000-2007. Moreover, the empirical model of this study has been estimated by the Static Panel Data approach (SPD). The empirical results indicate that the market concentration, advertising and R&D intensity and investment productivity have positive and significant effects on the Iranian food exports and the impact of researching intensity (as measured by the ratio of research & development expenditures on sale) is more than other explanatory variables. Therefore, the market conduct is one of the main determinants of Iranian food exports. Also, due to the direct impact of R & D spending effect on exports, we can say that if managers and policy makers increasing the research and development activity in Iranian food industry sector can promote non-oil exports, especially exports of food products in Iran. Moreover, Facilitate and encourage producers to participate in exhibitions and international markets sales increased exports of goods and services can help.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی دهقانی | ali dehghani
shahrood university
شاهرود، دانشگاه شاهرود، دانشکده صنایع و مدیریت، گروه اقتصاد و حسابداری، دکتر علی دهقانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهرود (Shahrood university)

مجید عامری | majid ameri
shahrood university
دانشکده صنایع و مدیریت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهرود (Shahrood university)


نشانی اینترنتی http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1344-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تجارت و مالیه بین الملل
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات