|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۷-۵۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
الگوی ساختاری روابط بین حمایت از خودمختاری ادراک شده معلم، نیازهای روان شناختی اساسی، انگیزش درونی و تلاش |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط بین ادراک از حمایت از خودمختاری توسط معلم، نیازهای روان شناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط)، انگیزش درونی و تلاش به روش الگویابی معادلات ساختاری است. بدین منظور، 287 نفر از دانشآموزان پسر سال اول متوسطه شهر بابل با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو یادگیری (بلک و دسی،2000)، نیازهای روان شناختی اساسی (لاگواردیا و همکاران، 2000)، انگیزش درونی (والراند و همکاران، 1989) و تلاش (دوپیرات و مارین،2005) پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده نشان داد که حمایت از خودمختاری توسط معلم، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر برآورده شدن نیازهای روان شناختی دارد و از این طریق، به صورت غیر مستقیم بر انگیزش درونی دانشآموزان اثر میگذارد. همچنین، نیازهای روان شناختی خودمختاری و شایستگی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر انگیزش درونی دانشآموزان دارند. اما اثر ارتباط بر انگیزش درونی دانشآموزان معنادار نبود. انگیزش درونی اثر مستقیم و مثبتی بر میزان تلاش دانشآموزان دارد. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که محیطهای حامی خودمختاری باعث برآورده شدن نیازهای روان شناختی اساسی و در نتیجه افزایش انگیزش درونی دانشآموزان میشود |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
خومختاری ، نیازهای روان شناختی ، انگیزش درونی ، تلاش ، |
|
| عنوان انگلیسی |
A Structural Model of the Relationships between the Perceived Teacher Autonomy Support, Basic Psychological Needs, Intrinsic Motivation, and Effort |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This research aimed at studying the relationship between the perceived teacher autonomy support, basic psychological needs (autonomy, competence and communication), intrinsic motivation and effort in Structural equation modeling method. 287 freshmen of Babol’s boys high schools were selected through stage cluster sampling method. These subjects answered to the Learning Climate Questionnaire (Black & Deci, 2000), Basic Need Psychological Scale (La Guardia et al. 2000), Intrinsic Motivation Scale (1989) and Effort Scale (Dupeyrat & Marine, 2005).Results of the study revealed that teacher autonomy support exerted a direct and significant influence upon the psychological needs satisfaction, and this would have an indirect influence upon the students’ intrinsic motivation. In addition, autonomy and competence had a positive and direct influence upon the intrinsic motivation, while the effect of communication on the intrinsic motivation was not significant. Intrinsic motivation exerted a direct and significant influence upon students’ effort. In general based on the results of the study it can be concluded that teacher autonomy support can meet the students’ basic psychological needs which can in turn influence their intrinsic motivation |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
جواد اژه ای | javad ejei
هیمن خضری آذر | hemin khezri azar
محسن بابایی سنگلجی | mohsen babaei sangelaji
جواد امانی | javad amani
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-100&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|