پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۹-۴۰

عنوان فارسی خودکارآمدی ادراک شده ، راهبردهای شناختی مقابله و استرس تحصیلی
چکیده فارسی مقاله این مطالعه با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی ادراک شده از طریق راهبردهای شناختی مقابله ای بر استرس تحصیلی دانشجویان انجام شد. داده ها از 435 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از هفت گروه آموزشی در سال تحصیلی 1388 گردآوری شد. از دو ابزار پرسشنامه استرس تحصیلی ادراک شده و خودکارآمدی تحصیلی (زاژاکووا و همکاران 2005) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) استفاده گردید. در تحلیل داده ها روش تحلیل مولفه های اصلی، تحلیل عامل تاییدی و مدل معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری بکار رفت. مدل ارزیابی شده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار بود. بر اساس نتایج، متغیر نهفته خودکارآمدی ادراک شده به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق راهبردهای مقابله شناختی انطباقی و غیر انطباقی بر استرس تحصیلی اثرگذار است. بر این اساس افراد با خودکارآمدی ادراک شده بالا تمایل دارند تا از راهبردهای مقابله انطباقی بهره و در نتیجه میزان استرس تحصیلی کمتری را تجربه می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی ادراک شده ، راهبردهای شناختی مقابله ، استرس تحصیلی ،

عنوان انگلیسی perceived self- efficacy, cognitive coping strategies and academic stress
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to evaluate the direct and indirect effect of perceived self- efficacy on academic stress through cognitive coping strategies. Data were collected from 435 medical science students of Shiraz University, from seven educational groups in 2009 which were selected via cluster sampling. In this study two questionnaires were used: Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski, 2001) and self- efficacy and stress Questionnaire (Zajacova, 2005). Data were analyzed using principal component analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. Measured model enjoyed adequate fit indexes. On the basis of the results, self – efficacy latent variable directly and indirectly affects academic stress through maladaptive and adaptive cognitive coping strategies. People with high perceived self- efficacy tend to use adaptive coping strategies and experience lower academic stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته چراغی | fereshte cheraghi
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مهدی دستا | mahdi dasta
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

رقیه قربانی | roghaye ghorbani
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

افسانه عبیدی زادگان | afsane abidizadegan
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مهدی عرب زاده | mahdi arabzade
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-62&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات