|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر استرس بر توجه انتخابی (متمرکز) بینایی با نگاه به عامل گشودگی نسبت به تجربه (انعطاف پذیری)* |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر استرس بر توجه انتخابی و متمرکز بینایی با نگاه به عامل شخصیتی گشودگی نسبت به تجربه بود. تعداد 60 نفر از دانشجویان پسر ساکن شهر تهران با میانگین سنی 26 سال و 7 ماه (دامنۀ سنی 21 تا 36 سال) پس از اعمال متغیرهای کنترل به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. از آزمودنیهای گروههای آزمایشی پس از اعمال کاربست آزمایشی (انجام تکالیف استرسزای شناختی) آزمون سنجش توجه انتخابی (متمرکز) بینایی به عمل آمد. بر آزمودنیهای گروه کنترل بدون اجرای تکالیف استرسزای شناختی آزمون سنجش توجه انتخابی (متمرکز) بینایی اجرا شد. خطاهای آزمودنیها در تعداد (خطای شمارش) و طبقهبندی محرکها (خطای طبقهبندی) به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل نشان داد که در سطح 0001/0 میانگین نمرات خطاهای شمارش و طبقهبندی آزمودنیهای گروه آزمایش از گروه کنترل به طور معناداری بیشتر است. همچنین میانگین نمرات خطاهای شمارش و طبقهبندی گروه گشوده به طور معنادار بیشتر از گروه آزمایش (سطح اطمینان 01/0 و کمتر) شد و آزمون ANOVA نیز نتایج حاصله را تایید کرد. بخشی از نتایج پژوهش حاضر در پارهای زمینهها با پژوهشهای موجود متفاوت است. این امر میتواند ناشی از اعمال متغیرهای کنترل نوروسایکالوژیک و تفاوت در جامعههای مورد بررسی باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استرس توجه انتخابی (متمرکز) بینایی را کاهش میدهد و افراشتگی عامل گشودگی نسبت به تجربه در تشدید این امر نقش مهمی بر عهده دارد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The Effect of Stress on Selective (Focused) Visual Attention according to Openness to Experience |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the present study was to investigate the effects of stress on visual selective (focused) attention according to openness to experience. Sixty 21-36 year-old male students (M= 26.7) were selected and placed in 3 groups (Original, O & Control) using random multi-stage sampling. The Original and O groups’ subjects administered the cognitive stressor tasks and then their selective (focused) visual attention was measured in term of errors in counting and errors in classification. In control group only selective (focused) visual attention was assessed. Neuropsychological variables were also assessed as control variables. The Original group subjects showed significantly more scores in both counting and classification errors (p< 0.0001) and O group showed significantly more scores in both errors than the Original (p< 0.01). The results reveal that stress has negative effects on selective (focused) visual attention. These findings are not consistent with other related research that is discussed regarding to considerations of openness to experience and neuropsychological control variables. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
امیرمحمد شهسوارانی | amir mohammad shahsavarani دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سید کاظم رسول زاده طباطبایی | s. kazem rasoolzadé tabatabaei دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حسن عشایری | hassan ashayeri دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
کلثوم ستاری | kolsoom sattari
مصطفی محمدی | mostafa mohammadi
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-40&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|