|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
رابطه بهزیستی معلمان با باور به دنیای عادلانه و رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان در مقابل آنها |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساده و تعاملی بین بهزیستی معلمان (عاطفه مثبت و منفی و رضایت از زندگی و شغل) با باور به دنیای عادلانه و رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان در مقابل آنها در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش، معلمان مرد و زن شاغل در دبیرستانهای شهر اصفهان درسال1387 (بهار) بودند که از بین آنها به شیوهی نمونهگیری چندمرحلهای، 240 معلم زن و مرد برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه رضایت شغلی (با 47 سؤال)، پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی (با 20 سؤال)، پرسشنامه رضایت از زندگی (با 5 سؤال)، پرسشنامه پرخاشگری دانشآموزان در مقابل معلمان (با 4 سؤال) و پرسشنامه باور به دنیال عادلانه شخصی (با 7 سؤال) بود. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که تعامل پرخاشگری دانشآموزان در مقابل معلمان و باور به دنیای عادلانه برای رضایت شغلی، رضایت از زندگی و عاطفه مثبت دارای توان پیشبین معنادار نیست (05/0P>). در مقابل برای عاطفه منفی تعامل رفتار پرخاشگرانه دانشآموزان در مقابل معلمان با باور به دنیای عادلانه دارای توان پیشبین معنادار بود. تحلیل رگرسیون پسین نشان داد که فقط در افراد دارای باور به دنیای عادلانه پایین، رفتار پرخاشگرانه دانشآموزان در مقابل معلمان قادر به پیشبینی عاطفه منفی است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Relationship between teacher well-being with the belief in a just world and students’ violence against teachers |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This research was conducted with the purpose of studying the simple and interactive relationship between teacher well-being (Positive and negative affect and life and job satisfaction) with the belief in a just world and the student’s violence against teachers in Esfahan, Iran. Population of the study included all male and female teachers, teaching in the high schools in Esfahan in spring 2008.A sample of 240 male and female teachers were selected through multi-stage random sampling. Research instruments were: a 47-item job satisfaction questionnaire, 20-item positive and negative affection scale ,5-item life satisfaction scale,4-item questionnaire on student’s violence against teachers and 7-item questionnaire on the belief in a just world . Data was analyzed using Pearson’s correlation coefficient and hierarchical regression analysis. The results of hierarchical regression analysis revealed that the interaction between students’ violence against teachers and just world beliefs had not the predictive power for the prediction of positive affect, job and life satisfaction. But the interaction between students’ violence against teachers and just world belief had the predictive power for the prediction of negative affect. Posterior analysis also showed that only among teachers who were lower in just world beliefs , student’s violence against teachers has the predictive power for the prediction of negative affect |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
محسن گل پرور | mohsen golparvar دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
حمیدرضا عریضی | hamid reza oreizi
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-58&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|