|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۳
|
|
|
| عنوان فارسی |
مقایسه اثر بخشی روشهای ایمن سازی در برابر استرس در مقابل آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی فرزندان دختران جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روشهای ایمن سازی در برابر استرس در مقابل آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی فرزندان دختر جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان دختر 18-14 ساله شهر اصفهان بود. 45 نفر نوجوان دختر از میان جامعه فرزندان دختر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شهر اصفهان به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب و با روش تصادفی به گروه های آزمایشی ایمن سازی در برابر استرس و آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). روش پژوهش آزمایشی بود. مداخلات آموزشی روان شناختی بر روی گروههای آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی روانشناختی برومند، مولوی و پرسشنامه روانشناختی ریف و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته بود. دادههای بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله با روش ایمن سازی در مقابل استرس و آموزش گروهی روابط بین فردی و مهارتهای اجتماعی درمقایسه با گروه کنترل مؤثر میباشد. روش ایمن سازی در مقابل استرس نسبت به آموزش روابط بین فردی و مهارتهای اجتماعی کارآمد تر بود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
A comparison between group social skills training and stress inoculation training in terms of their effectiveness on the psychological well-being: A case study of Veterans' daughters aged 14 to 18, suffering from post-traumatic stress disorder |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the present research was to investigate the efficacy of stress inoculation training, in comparison with group social skills training, on psychological well-being of veterans’ daughters suffering from post-traumatic stress disorder. The sample of the study included 45 veterans’ daughters with post-traumatic stress disorder, who were selected through cluster random sampling from among the girls aged 14 to 18. The subjects were also randomly assigned to two experimental, groups undergoing group social skills training and stress inoculation training, and control groups, 15 adolescent girls in each group. This study was a comparative experimental one and pretest post-posttest, control group design was used. Following the two experimental groups underwent the intervention, Burumand Psychological Well-being Questionnaire, Ryff's Psychological well-being scale and researcher-made Demographical Information Questionnaires were used to collect the data. Then the data were analyzed by multivariate ANOVA. Results of the study indicated that stress inoculation training and group social skills training had a significant effect on psychological well-being of veterans’ daughters suffering from post-traumatic stress disorder. Furthermore, the results showed that stress inoculation training is more effective and influential than social skills group training. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
مریم اسماعیلی | maryam esmaeili دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهرداد کلانتری | mehrdad kalantery دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
کریم عسکری | karim askari دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسین مولوی | hossein molavi دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سعیده مهدوی | saeideh mahdavi دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-56&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|