پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۱-۲۲

عنوان فارسی سوگیری حافظه ی صریح و ضمنی به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در نوجوانان دارای اضطراب صفت بالا و پایین
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه­ی سوگیری حافظه­ی صریح و ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در نوجوانان دارای اضطراب صفت بالا و پایین بود. با استفاده از فرم کودکان سیاهه­ی اضطراب حالت / صفت اسپیل­برگر دو گروه 20 نفری از نوجوانان دارای اضطراب صفت بالا و پایین انتخاب شدند. آزمودنی­های دو گروه پس از همتاسازی بر اساس متغیرهای سن، جنس و سطح تحصیلات توسط آزمون بازشناسی (سوگیری حافظه­ی صریح) و آزمون تکمیل ریشه­ی کلمات (سوگیری حافظه­ی ضمنی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. مواد هیجانی شامل دو دسته لغات تهدیدزا و خنثی در آزمون بازشناسی و مجموعه­ی لغات مبهم بود. نتایج نشان داد که هیچ یک از آثار اصلی و تعاملی متغیّرهای سطوح اضطراب صفت و جنسیت بر حساسیت آزمودنی و سوگیری پاسخ محرک­های تهدید­زا و خنثی معنادار نبود، در حالی­که اثر اصلی متغیّر سطوح اضطراب صفت در آزمون تکمیل ریشه­ی کلمات معنادار بود. این یافته حاکی از وجود سوگیری حافظه­ی ضمنی در این دسته از افراد می­باشد. در کل، نتایج پژوهش حاضر با نتایج سایر پژوهش­ها همسو می­باشد و از اصول کلی حاکم بر سوگیری حافظه و اضطراب صفت حمایت می­کند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Implicit and Explicit Memory Bias to Negative Emotional Information Processing in Adolescents with High and Low Trait Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله The goal of this research was an investigation into the implicit and explicit memory bias against negative emotional information processing in adolescents with high and low trait anxiety. To do so, 2 adolescent groups of twenty with high trait (n=20) and low trait (n=20) were selected from a large pole of adolescents using Spielbergr’s State-Trait Anxiety inventory for Children (STAI-C). Following the two groups were matched in terms of variables including age, sex,and education level, Explicit Memory Test(EMT) and Implicit Memory Test(IMT),completing word stems, were used to assess the subjects. The stimulants, emotional items, included two series of threatening and neutral words in EXP and a set of ambiguous words. The results indicated that there were no significant differences between high trait and low trait anxiety groups in terms of subject sensitivity and bias against threatening and neutral stimulants. However, high trait group had completed words stems more than low trait group in implicit memory test. These results indicated the presence of implicit memory bias in high trait group. Generally, the results of the present research are in accord with other researches and support the principles governing memory bias and trait anxiety. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی راستی | ali rasti
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)

جعفر حسنی | jafar hasani
هیئت علمی


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات