پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۵۹-۶۶

عنوان فارسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر بهبود مهارت حل مسأله
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روان­درمانی گروهی به شیوه تحلیل تبادلی بر بهبود مهارت حل­مسأله بود. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد، که 30 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی که به کلینیک روانشناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مراجعه کرده بودند، به روش غربال گری انتخاب، و به شیوه تصادفی در گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایشی (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش‌نامه حل­مسأله، و روش‌مداخله‌ نیز گروه درمانی تحلیل تبادلی بود که به مدت 8 جلسه‌ی دو ساعته و به ‌صورت هفتگی برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از آماره های میانگین و انحراف استاندارد و درسطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA)، استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که مهارت حل­مسأله در گروه آزمایش به طور معنی داری افزایش یافته است؛ و همچنین این افزایش در زیر مؤلفه­های خلاقیت، کنترل، اعتماد، و تقرب مشاهده شد. در نتیجه گروه درمانی تحلیل تبادلی راهبردی کارآمد و سودمند در بهبود مهارت حل­مسأله است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Transactional Analysis Group Therapy upon ‎Improving Problem-Solving Skills
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article was studied of the efficacy of transactional analysis group therapy upon improving problem-solving skills. This study was experimental with pretest-posttest design. Thirty clients who were referring to the Ferdowsi University Counseling and Psychology Clinic were chose based on screening method. In addition, were randomly divided two equal groups (15 participants): experimental and control groups. Problem-solving questionnaire was used collect data as well as the experimental intervention was TA group therapy that was administrated during two hours and weekly. For data analysis in the descriptive level mean and standard deviation were used and covariate method was used at the inference level (ANCOVA). The results suggest that the problem-solving skills in the experimental group significantly increased. Moreover, by the increase in subscales creative, confidence, control, and approach styles were observed. It concluded that the method of TA group therapy is effective and useful strategy in improving problem-solving skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهرام علی قنبری هاشم آبادی | bahram ali ghanbari hashem abadi
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مصطفی بلقان آبادی | mustafa bolghan abadi
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-123&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات