|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۵۳-۵۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر کاهش میزان اضطراب فرزندان خانواده های طلاق |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان دختر خانواده های طلاق است. جامعه ی آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر خانواده های طلاق در مقطع دبیرستان و در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دادند. به این ترتیب که از بین مدارس دبیرستان منطقه 6 استان تهران، یک مدرسه به تصادف انتخاب کرده و سپس فهرستی از اسامی دانش آموزان دختر خانواده های طلاق لیست شد. سپس 16 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه (8 نفره) آزمایشی و گواه جایگزین شدند و به پرسشنامه ی اضطراب کتل و پرسشنامه ی خودمتمایزسازی پاسخ دادند. 10 جلسه ی آموزشی 45 دقیقه ای (دو جلسه در هفته) در گروه آزمایشی اجرا شد. در این تحقیق از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیری صورت گرفته است. نتیجه ی پژوهش نشان داد که آموزش خودمتمایزسازی بر کاهش میزان اضطراب فرزندان خانواده های طلاق با ضریب اطمینان 95/. مؤثر بوده است. براساس یافته های پژوهش حاضر به مشاوران و روان شناسان پیشنهاد می شود از آموزش خودمتمایزسازی به شیوه ی گروهی به عنوان یک روش کارآمد جهت درمان اضطراب در نوجوانان استفاده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش خودمتمایزسازی ، اضطراب ، فرزندان خانواده های طلاق ، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of the Self-Differentiation Training in Reducing the Degree of Anxiety in the Children of Divorced Parents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study was conducted to assess the influence of the self-differentiation training on the reduction of the degree of anxiety in girl students of divorced parents. Population of the study incorporated high school girl students of divorces parents in 6th district of Tehran city. Considering this, of the high schools of the 6th district of Tehran city, a school was selected randomly and a list of its students with divorced parents was provided. Then, 16 students were selected randomly and were put into two groups of eight and completed Cattle anxiety inventory and self-differentiation questionnaire. Then, 45-minutes sessions (two sessions in one week) was performed in the experimental group .In this study, pretest, posttest with control group design was used and the data was analyzed through multivariable analysis of variance. Results of the study showed that self-differentiation training was effective in the reduction of the anxiety of students with divorce parents with 95 percent of assurance. Based on the results of the study, it is suggested to the counselors and psychologists to use the group self-differentiation training as a useful method for the treatment of students’ anxiety. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمیه کاظمیان | somayeh kazemian دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
معصومه اسماعیلی | masoomeh esmaeeli دانشگاه علامه طباطبایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-103&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|