|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۵۵-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
سازگاری اجتماعی و مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر |
|
چکیده فارسی مقاله |
آمار فزایندهی کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی در ایران و تأثیر عمیق آنها بر سازگاری خانواده، بهویژه مادران این کودکان و وجود مطالعات بسیار اندک در این گروه هدف، سبب شد این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر سازگاری مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر طبق نظریهی سازگاری روی، در سال 89-1388 انجام گیرد. مطالعهی نیمه تجربی حاضر بر روی 40 نفر از مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مراجعه کننده به مدرسهی استثنایی شهرستان آران و بیدگل طی سالهای 89-1388 صورت پذیرفت. مداخله به شیوهی حضوری و در 4 جلسهی آموزشی 2 ساعته به همراه 30 دقیقه پرسش و پاسخ در طی 2 هفته انجام گرفت. محتوای آموزش شامل آموزش شیوههای سازگاری بر اساس ابعاد نظریهی سازگاری روی بود. پرسشنامهی سازگاری، قبل و 6 هفته بعد از پایان مداخله، مجدداً توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t زوجی و دقیق فیشر نشان داد میانگین نمرات سازگاری اجتماعی مادران در بعد فیزیولوژیک، درک از خود، وابستگی و استقلال، ایفای نقش و سازگاری اجتماعی کل، قبل و بعد از آموزش، اختلاف معناداری دارد. این یافتهها نشان داد که آموزش در تغییر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مؤثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عقب ماندگی ذهنی ، سازگاری اجتماعی ، نظریه ی سازگاری روی ، |
|
عنوان انگلیسی |
Social Adjustment and Educable Mentally Retarded Children’s Mothers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Mentally retarded children impose an extra stress on their parents especially on their mothers. Coping skills can be used by the parents to relieve the stress and to improve the adaptation. Therefore, the aim of this study was to assess the effect of training on the social adaptation of educable mentally-retarded children’s mothers based on Roy adaptation theory. This quasi-experimental study was carried out on 40 mothers whose educable mentally retarded children went to the exceptional school in Aran and Bidgol during 2010-2011. Intervention consisted of four two-hour sessions, supplemented by a 30 minute conversation between the interviewer and the candidate within 2 weeks. Coping skills program was based on the dimensions of Roy theory. Adaptation questionnaire was completed before and 6 weeks after the completion of intervention by the participants. The mean scores of mothers’ social adaptation had significant difference before and after the training in physiological, self-concept, dependence/independence, role-playing dimensions and total social adaptation. According to the results of the study, the training based on the Roy theory had a positive effect on the social adaptation of mentally retarded children’s mothers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا علی اکبرزاده آرانی | z aliakbarzade arani دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
مجید خاری آرانی | m khari arani آموزش و پرورش کاشان
علی حاج باقری | a hajbagheri دانشگاه علوم پزشکی کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
فاطمه علی اکبرزاده آرانی | f aliakbarzade arani آموزش و پرورش کاشان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-118&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|