پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۵

عنوان فارسی اثر‌بخشی گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنش‌های اجرایی بر بهبود کنش‌های اجرایی افراد مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر­بخشی گروه­درمانی شناختی- رفتاری مبتنی بر کنش­های اجرایی، بر بهبود کنش­وری اجرایی دانشجویان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) بود. این پژوهش در سال تحصیلی 1392-1391 انجام و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. بدین منظور از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که قبلاً تشخیص ADHD گرفته بودند یا از نشانه­های این اختلال رنج می­بردند، دعوت شد. تشخیص اولیه از طریق مقیاس درجه­بندی ADHD بزرگسالان بارکلی و تشخیص قطعی با مصاحبه­ی روانپزشکی صورت گرفت. 32 نفر از دانشجویان مبتلا به ADHD انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه درمانی شناختی ـ رفتاری مبتنی بر کنش‌های اجرایی برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفت. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه­های B‏AARS و نارسایی کنش­های اجرایی بارکلی (BDEFS) را تکمیل کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، پس از مداخله، بهبود معناداری را در کنش­های اجرایی مدیریت زمان، برنامه­ریزی و سازمان­دهی، خود انگیزشی و خود­نظم جویی هیجانی نشان دادند. نتایج پژوهش نشان می­دهد که گروه­ درمانی شناختی - رفتاری مبتنی بر کنش­های اجرایی، بر بهبود کنش­وری اجرایی دانشجویان مبتلا به ADHD مؤثر بوده و می‌تواند به عنوان یک رویکرد نوین به بهبود کنش­های اجرایی در این دانشجویان منجر شده، و در کنار سایر درمان­ها مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy Based on Executive Functions in the Improvement of Executive Functions in Individual with ADHD
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the current study was to examine the effectiveness of cognitive behavioral group therapy based on executive functions in improving the executive functions in students with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD). This study was carried out in 2011-2012 academic year using pre­-­post- test design with a control group. Students of Mashhad’s Ferdowsi University who were previously diagnosed with ADHD or who were showing the symptoms of ADHD at the time of the study were invited to participate in this study. Primary diagnosis was based on the Barkley Adult ADHD Rating Scale—IV (BAARS-IV) and final diagnosis of the disorder was done through psychiatric interview. Finally, 32 students were selected as the subjects of the study and were randomly divided into a control and an experimental group. The experimental group received EF based cognitive-behavioral group therapy. In addition to BAARS-IV all participants completed Barkley Deficits in Executive Functioning Scale (BDEFS) at pre­-­post-test assessments. Results of MANCOVA & ANCOVA tests showed that participants in the experimental group improved their executive functions including time management, planning, organization, self-motivation, and emotional self-regulation. Results of the study demonstrated that EF based cognitive-behavioral group therapy was effective in improving the executive functions in student with ADHD. Therefore, along with other treatments this treatment can be used as a modern approach for improving the executive functions of students with ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس پرهیزکار | narges parhizkar
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی مشهدی | ali mashhadi
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

جواد صالح فدردی | javad salehi fadardi
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمدرضا فیاضی بردبار | mohammad reza fayyzi bordbar
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-116&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات