پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی بررسی اثر‌بخشی آموزش مهارت‌های زندگی کوتاه مدت و بلند مدت در کاهش ‏پرخاشگری دانش‌آموزان نوجوان
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان اثر­بخشی آموزش مهارت­های زندگی در کاهش رفتار پرخاشگرانه نوجوانان در ایران (کرج) بود. نمونه­ی پژوهش شامل400 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس دوره­ی راهنمایی بود که در مرحله­ی پیش­آزمون به پرسشنامه­ی مهارت زندگی پرخاشگری پاسخ دادند و بر اساس میانگین نمره­ی آزمون­ها، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل 200 نفری (100 دختر و 100 پسر) تقسیم شدند. پس از اجرای ده جلسه کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برای گروه آزمایش، هر دو گروه مجدداً توسط همان دو پرسشنامه ارزیابی شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که افزایش سطح مهارت زندگی موجب کاهش پرخاشگری شده­است. جهت بررسی ماندگاری تأثیر آموزش، به فاصله­ی دو دوره­ی شش ماهه، تعداد 30 نفر از نمونه­ی آزمایش با نمره­ی بالا و30 نفر با نمره­ی پایین مجدداً مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج نشان داد در شش ماه اول، میانگین گروه­ها پایین آمده اما در نقطه­ی مورد قبول از لحاظ آماری و روان­شناختی قرار دارد ولی گروه ضعیف افت شدیدتری داشته‌اند. در شش ماه دوم، گروه ضعیف در پنج جلسه­ی آموزشی مجدد شرکت کردند که این برنامه موجب شد سطح مهارت‌های زندگی در آن­ها بالا رفته و در مقایسه با گروه قوی، پرخاشگری در این گروه به میزان قابل قبولی کاسته شود و در پایان از گروه قوی میانگین پایین‌تری داشته باشند. بنابراین با تکرار دفعات آموزش با فاصله­ی زمانی، میزان تسلط و آگاهی مهارت‌های زندگی افزایش و مقدار پرخاشگری کاهش بیشتر و پایدارتری نسبت به قبل داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری ، خشم ، خصومت ، مهارت‌های زندگی ، نوجوانی.‏ ،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Short-term and Long-term Life Skills Training in ‎Decreasing the Aggression among the Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله The present research aimed to investigate the effectiveness of short-term and long-term life skills training in decreasing the aggression among the adolescents. The sample comprised 400 male and female students studying in the high schools of Karaj, who responded to two questionnaires of Life Skills and Aggression Questionnaire and based on their mean score were randomly assigned to the experimental and control groups (100 male and 100 female). Subsequent to ten life skills training sessions for the experimental group, both groups were reassessed by both of the questionnaires. Covariance analysis indicated that increase of life skills decreased the level of aggression among the individuals. In order to test out the stability of the training effects, two 30-individual groups with low and high scores were selected and were tested in terms of the research variables. Results demonstrated that in the first six month, the mean of groups decreased. However, this was desirable according to the psychological statistics. It's worth mentioning that, the weak group demonstrated a greater decrease. Furthermore, in the second six month, the weak group attended five training sessions which increased their level of life skills and decreased the level of aggression to a more considerable level as compared to the strong group which resulted in lower mean by the end of the training. It can be concluded that the repetition of the training with time interval increases the level of awareness and mastery of life skills and we can evidence higher decrease of aggression and more stability of the results
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی کلهر | mohammad ali kalhor
آکادمی تحصیلات تاجیکستان

مختار آوا گوهر | mokhtar ava gohar amp amp lrm
دانشگاه آموزگاری تاجیکستان


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-131&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات