پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی اثر‎‌‎بخشی آموزش خودکارآمدی بر کنترل ‏HbA۱C‏ در بیماری دیابت نوع ۲‏
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش خودکارآمدی بر کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد. طی یک پژوهش نیمه تجربی تعداد 58 بیمار مبتلا به دیابت نوع2 که برای درمان دارویی در دوره­ی زمانی دی تا اسفند 91 تحت نظر یک پزشک معالج در شهرستان مهاباد بودند، به روش نمونه­گیری داوطلبانه ­یدردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (28 نفر) و گروه گواه (30 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت9جلسه­ی45دقیقه­ای دردوره­ی آموزش خودکارآمدی به شیوه­ی شناختی- رفتاری گروهی شرکت کردند. به منظور ارزیابی تأثیر مداخله، آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله، قبل‌، بعد و سه ماه پس از پایان مداخله انجام شد. داده­های حاصل با روش تحلیل واریانس آمیخته برای اندازه گیری­های مکرر و تحلیل کوواریانس بررسی شدند. قند خون گروه آزمایش پس از مداخله به طور معناداری کاهش یافته بود، در حالی­که کاهش قند خون گروه گواه معنادار نبود. این یافته­ها در پیگیری سه ماهه پابرجا باقی ماند. همچنین خودکارآمدی دیابت گروه آزمایش به صورت معناداری به نسبت گروه گواه ارتقاء پیدا کرده بود. نتایج آشکار ساخت آموزش خودکارآمدی می­تواند بر کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع2اثر بخش باشد. ارائه­ی این نوع آموزش به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی ، دیابت ، دیابت نوع 2.‏ ،

عنوان انگلیسی Efficacy of Education of Self-efficacy on Controlling HbA1c in The ‎Diabetes- II
چکیده انگلیسی مقاله This research has been conducted in order to explore the effect of self- efficacy on HbA1c control in case of the type 2 diabetic patients. During an quasi-experimental design of patients suffering type 2 diabetic, whom went through a two month treatment under supervision of a physician a in Mahabad, a simple of 60 patents were selected using a random voluntarily available design and randomization and grouped into two groups of Experimented (n=28) and control (n=30). Experimental groups participated in a course of self-efficacy through cognitive behavioral group method for 9 sessions of 45 minutes. To evaluate the effects of intervention, HbA1c test was conducted before the course, after the course and 3 months after the end of intervention. Resulted data were analyzed using Mixed ANOVA with repeated measures. HbA1c of experimental group decreased significantly after intervention, while the decrease of blood sugar was not significant. These findings remain stable during 3 month at follow up investigation and measurement. Self-efficacy training for HbA1c control in type 2 diabetic patients proved to be effective. Providing this type of training is recommended as part of a comprehensive treatment of diabetes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-efficacy , diabetes , type 2 diabetes

نویسندگان مقاله عزیز لاچینی | aziz lachini
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

لیلی امیر سرداری | leili amirsardari
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مرتضی محمودی زمان | morteza mahdoodi zaman
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-130&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات