پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷-۷

عنوان فارسی مقایسه سلامت تحصیلی دختران مادران مبتلا به درد مزمن عضلانی اسکلتی با دختران مادران سالم
چکیده فارسی مقاله پژوهش‌ها حاکی از آن است که فرزندان بیماران مبتلا به درد مزمن، ممکن است در معرض بروز طیفی از دشواری‌های روانشناختی، اجتماعی و تحصیلی باشند. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی سلامت تحصیلی در فرزندان مادران مبتلا به درد مزمن عضلانی- اسکلتی است. در پژوهش حاضریک گروه 44 نفری از فرزندان دختر مادران مبتلا به درد مزمن عضلانی اسکلتی، در متغیرهای سلامت تحصیلی با یک گروه کنترل همتا شده از دختران دارای مادران سالم، مقایسه شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، شامل مقیاس‌‌های سلامت تحصیلی ((AHS-SR، برگرفته از مقیاس‌های خودگزارش‌ده مسیرهای سلامتی توسط کودک (HPC-RS، وانز و همکاران، 2010) بود. به منظور تحلیل داده‌ها، مجموعه‌ای از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چند‌متغیری (مانوا) بکار گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که فرزندان بیماران مبتلا به درد مزمن، سطوح پایین‌تری از سلامت تحصیلی را در مقایسه با کودکان گروه کنترل بروز دهند و این امر پیشنهاد می‌کند که ابتلاء مادر به درد مزمن، کارکرد تحصیلی کودک را به طور منفی تحت تاثیر قرار داده و بروز توانمندی‌های آن‌ها را با مانع مواجه می‌سازد. پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌کند که فرزندان مادران مبتلا به درد مزمن، ممکن است در خطر بروز عملکرد آموزشی پایین‌تری در مقایسه با فرزندان والدین سالم باشند. به نظر می‌رسد که مداخلات خانواده و یا آموزش‌ روانشناختی، می‌تواند به کودک و مادر، در داشتن درک بهتری از درد مزمن به عنوان یک پدیده، و نیز در بکارگیری راهبردهای مقابله‌ای برای پیشگیری از تاثیرات تعاملی آن کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درد مزمن ، بیماری والدین ، سلامت تحصیلی ،

عنوان انگلیسی Comparison of Academic Health among Daughters of Mothers With Musculoskeletal Chronic Pain with Daughters of Healthy Mothers
چکیده انگلیسی مقاله Research indicates that children of parents with chronic pain might be at risk of a variety of psychological, social and academic difficulties therefore, the present study aimed to investigate academic health among adolescent daughters of mothers with musculoskeletal chronic pain. In this study a group of 44 daughters of mothers with chronic pain were compared to matched control group of daughters of healthy mothers in variables of academic‌ health. The Study measure was Academic Health Self- Report Scales (AHS-SR), adapted from Healthy Pathways Child-Report Scales (HPC-RS, Bevans,et al, 2010). In order to analyze the data, a set of descriptive and inferential statistics including independent t-test, multivariate analysis of variance (MANOVA) were applied. Study results indicated that daughters of mothers with chronic pain exhibit lower levels of academic health in comparison with children in the control group and this suggests that having a mother in pain adversely impacts children’s academic function and suppress their capabilities. This study suggests that children of mothers with chronic pain might be at risk of poor academic health and lower educational functioning compared with children of healthy parents. It seems that family interventions or psycho-education would help child and mother to have a better understanding of chronic pain as a phenomenon and to apply coping strategies to prevent its interactional impacts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Chronic pain , parental illness , Academic health

نویسندگان مقاله لیلا سلگی | leila solgi
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محسن دهقانی | mohsen dehghani
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

جواد کاووسیان | javad kavusian
استادیار دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-128&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات