|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۴۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی و تدوین مهارت ها وصلاحیت هایICT موردنیاز معلمان در فرایند آموزش و یادگیری |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف از این پژوهش، بررسی و تدوین مهارتها و صلاحیتهای مورد نیاز معلمان در زمینه کاربست ICT در آموزش و یادگیری میباشد. این مطالعه یک پژوهش توصیفی- پیمایشی میباشد که جمعآوری دادههای آن به روش دلفی انجام شده است. بدین منظور از 10 نفر از کارشناسان و متخصصان برنامه درسی در حوزه فناوریهای نوین از جمله ICT و مدرسان IT در بنیاد ICDL و دستاندرکاران هوشمند سازی مدارس، همچنین 25 معلم منتخب شاغل در مدارس هوشمند با ویژگیهای، تجربه تولید محتوای الکترونیکی و سابقه کاربست ICT در کلاس، دعوت به همکاری ومشارکت در طرح شد. در مرحله اول متخصصان گویهها را اولویتبندی کردند و عدد هر گویه را با توجه به مهم بودن و به ترتیب نیاز و اولویت کاربست معلم در کلاس درس مشخص نمودند. در این مرحله با توجه به پاسخ های متخصصان با انجام 2 آزمون (ضریب همبستگی اسپیرمن وآزمون فریدمن) میزان توافق 10 استاد شرکت کننده واعتبار اولویت های تعیین شده کل افراد شرکت کننده در طرح مشخص گردید. در مرحله دوم پس از اعمال اولویتهای تعیین شده، جهت کسب حصول حداکثری توافق، گویهها مجدداً در اختیار مخاطبان طرح قرار گرفت و با توافق 48/ 95 درصدی به تأیید رسید. یافتههای پژوهش نشان میدهد درمرحله دوم نسبت به مرحله اول میانگین نمرات افزایش ومتوسط انحراف معیار کاهش یافت که نشان از همگرا شدن نظرات مخاطبان شرکت کننده در طرح بود. کلیه ضرایب همبستگی در سطح آلفای 1 درصد معنا دار است که نشان از توافق بالا و روایی گویههای هر مؤلفه میباشد. نتیجه اینکه در این پژوهش مهارتهای کاربست ICT به دو مؤلفه مهارتهای عمومی و تخصصی و صلاحیتهای کاربست ICT به سه مؤلفه شناختی، عملکردی و عاطفی با نظر متخصصان تعیین و اولویت بندی گردید. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Review and compilation of ICT skills and competencies required for teachers in the teaching and learning process |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to explore skills that a teacher needs in order to apply ICT in education. This study is a descriptive - survey research. The data were collected through Delphi method. Ten experts in the field of new technologies, IT teachers in the ICDL Iran institute, informants in the Smart School project, 25 teachers working in smart schools with at least 5 years of experience in developing and implementing content were invited for participation in the research. At the first stage, experts prioritized items, giving each item a weight taking into considerations factors such as importance, necessity and priority of the item for the teacher inside the classroom. They also carried out two tests, i.e. Friedman test and Spearman's coefficient of agreement. Thus, the level of agreement between ten expert participants and validity of the priorities as set by the entire group of participants was determined. At the second phase, after applying the priorities, in order to achieve maximum consensus, items were again handed to the participants, resulting in a 95/48 percent agreement. The findings showed an increase in means and standard deviation in the second phase, indicating convergence among the participants. Results showed that all the correlation coefficients are significant at 1% alpha, which shows the validity of each component and high agreement. With the contribution of experts, ICT application skills were divided into general and specialized skills, while competency was divided into three components: cognitive, functional and emotional. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
شیرین دوائی | shirin davaei کارشناس ارشد برنامه amp;amp;amp;rlm;ریزی درسی
سید محمدرضا امام جمعه | mohhamad reza emamjomeh استادیار دانشگاه شهید رجایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
غلامعلی احمدی | gholamali ahmadi استادیار دانشگاه شهید رجایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-25&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|