|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۶۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
ارایه الگویی برای ارتقای توانمندی معلمان دوره ابتدایی، به منظور پرورش استدلال جبری و تفکر تابعی دانشآموزان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
چکیده: این مطالعه، به بررسی فرآیند تغییر ادراک معلمان دوره ابتدایی پایههای 3 تا 5 میپردازد که در دوره رشد حرفهای «تفکر جبری، اساس ریاضیات ابتدایی» شرکت کردند. تفکر جبری بهعنوان تفکر تابعی، اساس طراحی دوره و بهکارگیری و تولید منابع در طول دوره بود. برای بررسی فرآیند تغییر و ارتقای معلمان، از مدل «پذیرش مبتنی بر دغدغه» (CBAM) بهعنوان چارچوب نظری مطالعه، استفاده شد. این مدل، روشی برای اجرا و مدیریت و ارزیابی برنامههای نوآوری است که در این پژوهش، از یکی از ابزارهای آن به نام «پیمایش دغدغهها» جهت اجرا، مدیریت و ارزیابی کارآمدی این دوره آموزشی و تحلیل فرآیند تغییر معلمان، استفاده شد. این ابزار، توصیفی قدرتمند از میزان پویایی و درگیر شدن فرد را برای تغییر، فراهم میکند. بدین سبب از آن، بهعنوان وسیلهای برای رتبهبندی دغدغههای شرکتکنندگان در سه بعد «خود»، «تکلیف» و «تأثیر» در هفت سطح آگاهی، اطلاعاتی، شخصی، مدیریت، پیامد، همکاری و تمرکز مجدد، استفاده شد. نتایج حاصل از بهکارگیری مدل، تغییرات مؤثر در میزان آگاهی، مدیریت برنامه و تولید تکلیفهای مناسب برای تحقق اهداف برنامه در معلمان را نشان داد. تعدادی از معلمان تا سطح «تکلیف» و «تأثیر» از مراحل دغدغه، ارتقا یافتند. در ضمن، بر اثر کار با معلمان و با تکیه بر مفهومپردازیهای آنان، الگویی برای پرورش تفکر تابعی به دست آمد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Developing a model to enhance elementary teachers’ ability to foster functional thinking and algebraic reasoning in elementary students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract: This study explores the process of change of grades 3 to 5 elementary teachers, who participated in a professional development program "Algebraic Thinking: Foundation of Elementary Mathematics". Algebraic thinking as a functional thinking was the centerpiece of the program. The “Concern Base Adaptation Model” (CBAM) was used as methodology. The results of the study showed the significant changes in information, program management and task designing of teachers. Significantly, their understanding about functional thinking progressed. Finally a model was designed for integrating functional thinking in elementary mathematics curriculum as a result of this study. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
نسیم اصغری | nasim asghari استادیار گروه ریاضی، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-30&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|