|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۱۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
مدلسازی و کاربردها: گزارش یک پژوهش |
|
| چکیده فارسی مقاله |
چکیده: هدف مقاله حاضر، مرور پژوهشهای حوزه مدلسازی و کاربرد است تا از این طریق، حوزه مدلسازی و کاربرد را بهعنوان یک حوزه پژوهشی معرفی نماید. در این مقاله، ابتدا منظور از اصطلاح مدلسازی و کاربردها در آموزش ریاضی تبیین خواهد شد و تفاوت آن با تعابیر دیگری از واژه مدلسازی که در سایر رشتهها وجود دارد، بیان میگردد. همچنین، اصطلاحات سواد عددی، سواد کمّی، ریاضیوار کردن و مسائل کلامی که ممکن است گاهی بهجای مدلسازی به کار بروند ولی معنای کامل مدلسازی را در بر ندارند، در این مقاله معرفی میشوند. در ادامه، چرخه مدلسازی و مراحل مختلف آن معرفی میگردد. سپس به برخی از پژوهشهای انجام شده در حوزه مدلسازی و کاربرد اشاره میشود و یکی از این پژوهشهای داخلی در مورد ارزشیابی سطوح شایستگی مدلسازی با شرح روش و نتایج آن ارائه میگردد. در پایان، این مقاله، با ارائه چند سؤال پژوهشی برای مطالعات آتی، به پایان میرسد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Modelling and application: A research domain in mathematics education |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract: The main purpose of this paper is introducing modelling and application as a research domain in mathematics education through reviewing related literature. The first purpose of this review is to give a more clear meaning of modelling and application, and base on that, makes the distinction between modelling in mathematics education & modelling in other scientific domains. There are some other terms like Numeracy Quantitative literacy Mathematization and Word Problems that with some tolerance, are taken as equivalent term to modelling. However, modelling has salient differences with every one of them. Second purpose of this paper, is to introduce modelling cycle and its steps. Third, some researches who are working in the domain of modelling and application will be reviewed and then methodology and results of one of them will be mentioned. Finally, several open research questions for future research in the domain of modeling and application will be announced. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
ابوالفضل رفیع پور | aboulfazl rafiepour استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان و مرکز پژوهشی ریاضی ماهانی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-22&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|