|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۵-۴۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
ویژگیهای مسائل کلامی ریاضی دوره راهنمایی و راهکارهای تسهیل فرایند حل آنها |
|
| چکیده فارسی مقاله |
چکیده: این مطالعه ابتدا به معرفی ماهیت مسائل کلامی و فرایند حل آنها میپردازد سپس با مرور ادبیات پژوهشی در رابطه با مشکلات دانشآموزان در حل مسائل کلامی، به بررسی ریشه اصلی این مشکلات در فهم ناقص مسائل به دلیل دشواری متن و وجود زمینههای ناآشنا در مسائل کلامی دوره راهنمایی پرداخته است. در ادامه به اثربخشی انواع جملهبندی های مجدد زمینهای، مفهومی و ترکیب آنها بر تسهیل حل مسائل کلامی پرداخته است. لذا 80 دانشآموز پایه هفتم بهصورت تصادفی به یکی از شرایط مذکور و یک گروه کنترل گمارده شدند. دانشآموزان ابتدا به پیشآزمون سپس، بهجز گروه کنترل، یکی از انواع آزمونهای جملهبندی مجدد مسائل کلامی را پاسخ دادند. نتایج نشان داد که انواع تغییر جملهبندی مسئله کلامی، حل مسئله را تسهیل میکند. این یافتهها میتواند به مؤلفان کتابهای درسی کمک کند تا به بازنگری و طراحی مجدد مسائل کلامی در کتابهای درسی ریاضی پایه های ششم تا هشتم بپردازند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The characteristics of mathematical word problems at the middle school and suggested strategies to facilitae their solution process |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract: This paper, first it has reviewed the literature on the characteristics of mathematical word problems and their solution process. The review revealed that among the root causes for students’ difficulties with mathematical word problems, two factors are salient, namely the text complexity and the unfamiliar context. To shed more light on these findings, a factorial experimental study was designed with 80 grade 7 students from a school in middle class residents. These students were randomly put into the four groups of 20 each two as experimental and two as control group. Four tests were administered as pre-tests and post- tests to compare the students regarding their problem solving skills with the intervention of two kinds of rewording familiarization and personalization. The major finding of this study is that the rewording per se has meaningful effect on students’ understanding and solving of word problem. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
مجید حق وردی | majid haghverdi عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-10&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|