تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۸-۱۲۵

عنوان فارسی انگیزه‌ها و موانع مؤثر در رفتار خود آرشیوی اعضای هیئت‌علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این پژوهش باهدف بررسی رفتار خود آرشیوی اعضای هیئت‌علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران و کشف انگیزه‌ها و موانع مؤثر بر این رفتار انجام‌شده است. پیش‌بینی میزان خود آرشیویاعضا توسط عوامل مؤثر بر خود آرشیوی، از دیگر اهداف موردنظر پژوهش است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه، کلیه اعضای هیئت‌علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران هست که به‌صورت سرشماری انتخاب‌ شده‌اند. یافته‌ها: طبق نتایج پژوهش، بر اساس افراد میزان خود آرشیوی تولیدات علمی توسط اعضای هیئت‌علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، متوسط به بالا است، و خود آرشیوی در وب‌سایت‌های شخصی و سازمانی رایج‌تر از مخازن سازمانی و موضوعی است. مؤلفه شهرت به‌عنوان مهم‌ترین انگیزه و مؤلفه ملاحظات حق تألیف مهم‌ترین مانع در رفتار خود آرشیوی اعضای هیئت‌علمی شناخته شد. بر اساس نتایج از بین 10 عامل تنها مؤلفه شناخت حرفه‌ای در سطح معنی‌داری 95% اطمینان قادر به پیش‌بینی میزان خود آرشیوی تولیدات علمی اعضا در وب‌سایت‌های دسترسی آزاد می‌باشد. نتیجه‌گیری: اعضای هیئت‌علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران از دسترس پذیر نمودن آثار خود به‌صورت آزاد استقبال می‌کنند. ولیکن موانعی مانند حق تالیف بر سر این راه قرار دارد که چاره اندیشی برای رفع آن می‌تواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effective Triggers and Barriers of Self-archiving Behavior Displayed by Knowledge and Information Sciences’ faculty members in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The present investigation was carried out in order to study the self-archiving behavior displayed by Knowledge and Information Sciences (KIS) faculty members in Iran. It intended to discover the incentives and barriers impacting on this behavior as well as arriving at a baseline for predicting the extent of self-archiving. Method: A descriptive survey method was deployed. The population investigated, included all KIS faculty members affiliated with universities and research centers supervised by the Ministry of Science, Research and Technology in Iran. Results: Based on self-reporting by the population studied, the extent of self-archiving is above average. Self-archiving in personal and corporate websites were more prevalent than institutional and subject repositories. Recognition component was the most important incentive and copyright consideration was the most important barrier to self-archiving by KIS faculty members. Among the 10 factors studied, only the professional recognition component was capable of predicting self-archiving of scientific output in open access websites. Conclusion: KIS faculty members in Iran welcome open access of their scientific works but there is some obstacles such as copyright that removing it could help to improve current conditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه فهیم نیا | fatemeh fahimnia
علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فرشته منتظری | fresheteh montazeri
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات