تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۱۷

عنوان فارسی بررسی عوامل انگیزاننده و بازدارنده رفتار اطلاع‌یابی مشارکتی در دستیاران تخصص و فوق تخصص پزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رفتار اطلاع‌یابی مشارکتی یکی از حوزه‌های مورد مطالعه در رفتارهای اطلاعاتی است که به شدت تحت تأثیر عوامل بافتی قرار دارد. به همین دلیل در جوامع و ساختار‌های مختلف می‌توان شاهد بروز این نوع از رفتار اطلاع‌یابی به شکلی جدید و متفاوت بود. پژوهش حاضر به بررسی عوامل انگیزاننده و بازدارنده رفتار اطلاع‌یابی مشارکتی در دستیاران تخصص و فوق‌تخصص پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌پردازد. روش: این پژوهش به‌صورت کیفی با روش گراندد تئوری و از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شده است. در این پژوهش 20 دستیار تخصص و فوق‌تخصص پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر اساس نمونه‌گیری هدفمند مورد مصاحبه رودرو با پرسش‌های باز قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که عوامل محدودیت زمانی، نداشتن تخصص کافی، پیچیدگی نیاز اطلاعاتی، عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی و پراکندگی منابع اطلاعاتی باعث بروز رفتار اطلاع‌یابی مشارکتی در بافت مورد مطالعه می‌شوند. از طرفی پنج دسته مانع اعم از موانع فنی و تکنولوژیکی، موانع فردی، موانع کارگروهی، موانع مربوط به ساختار آموزشی و موانع فرهنگی نیز به‌عنوان عوامل بازدارنده رفتار اطلاع‌یابی مشارکتی شناسایی شدند. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد محدودیت زمانی، قوی‌ترین عامل انگیزاننده رفتار اطلاع‌یابی مشارکتی در دستیاران تخصص و فوق‌تخصص پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. پس از آن به ترتیب عوامل پیچیدگی نیاز اطلاعاتی، نداشتن تخصص کافی، پراکندگی منابع اطلاعاتی و عدم دسترسی به منبع اطلاعاتی به‌عنوان انگیزه بروز رفتار اطلاع‌یابی مشارکتی شناسایی شده‌اند. و ضعیف‌ترین عامل انگیزاننده نیز عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی می‌باشد. از طرفی عوامل بازدارنده‌ی شناسایی شده در این پژوهش نیز جای تأمل داشته و نیازمند بررسی جهت رفع معضلات موجود و اعتلای فعالیت‌های مشارکتی در بافت مورد مطالعه می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Triggers and Barriers of Collaborative Information Behavior (CIB) Among Physicians: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Collaborative information behavior (CIB) is strongly affected by contextual factors and in different contexts we can see various aspects of collaborative information behavior. In this study, we investigate the triggers and barriers of collaborative information behavior in an educational-medical context in Iran. Method: This qualitative research uses grounded theory as research method. Semi-structured interviews were conducted with twenty physicians (in Fellowship and Residency stages) in Shahid Beheshti University of Medical Science. Results: the findings indicated that five main factors trigger collaborative information behavior, including lack of domain expertise, lack of time, information scatter, complexity of information needs and lack of immediately accessible information. The barriers that hinder collaborative information behavior in this context fell under five categories, technological, individual, team, educational structure and cultural barriers. Some of these triggers and barriers have identified in previous researches in different contexts. Conclusion: the results of this study showed that Lack of time was strongest trigger of CIB in physicians (in fellowship and residency stages). Then complexity of information needs, lack of domain expertise, information scatter and lack of immediately accessible information were the triggers that identified in this study. Also barriers that identified in this context are so important. In order to promoting CIB in this context the barriers should be analysed and resolved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحیده زینالی | vahideh zeinali
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مهتاب سادات مهدوی | mahtab s. mahdavi
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات