|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۲۰۴-۲۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اطلاعیابی در پداگوژی یادگیری پرسش و جو بنیاد: طرح مدلی مقدماتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پژوهش پیشرو، در تلاش است تا پیشنهادی برای طراحی نظریه رفتار اطلاعاتی پرس و جو بنیاد ارائه نماید. روش: در این راستا، از یک سو نظریه رشد شناختی پیاژه و نظریه سازندگرایی دیویی و از سوی دیگر پداگوژی یادگیری پرسش و جو بنیاد تحلیل شدند. سپس، با اشارهای به مدلهای رفتار اطلاعاتی که مبتنی بر دو نظریه پیشگفته است و با بهره گیری از روش استدلال قیاسی تلاش شد مدلی مفهومی پیشنهاد طراحی گردد. این پژوهش تفسیری با روش کتابخانهای و با بهره گیری از تکنیک تحلیل محتوای کیفی به انجام رسید. یافتهها: اگر بر پایه بحثهایی که در این مقاله ارائه شده پذیرفته شود که افراد در مقطعهای سنی مختلف توانمندیهای شناختی متفاوتی دارند و شناخت را از طریق تجربه فعال به رشد میدهند، آنگاه برای فعال شدن در فرایند یادگیری نیاز به تجربههایی مناسب میزان رشد شناختی خود دارند. تفاوت در میزان رشد شناختی کودکان آنها را به یادگیرندگانی منحصر به فرد تبدیل میکند که هر یک نیازمند تجربه فعال است. نتیجهگیری: در مقاله حاضر پیشنهاد مقدماتی طرح مدل رفتار اطلاعاتی پرس و جو-بنیاد ارائه شد. بنابر مدل مفهومی ارائه شده، یادگیری فعال، پراکتیسهای پرس و جو بنیاد آزاد و روشهای شخصیسازی شده برای پاسخ به نیازهای یادگیری و شناختی ماهیتی اطلاعاتی دارند. از این رو، رفتار اطلاعاتی پرس و جو بنیاد کودک است که میزان و چگونگی موفقیت او در فرایندهای پیشگفته را تعیین خواهد کرد. آزمون این فرض در راستای نظریهپردازی در پیوند با رفتار اطلاعاتی پرس و جو بنیاد پیشنهاد کلیدی پژوهش حاضر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Information seeking in inquiry-based learning pedagogy: Proposing a preliminary model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: This study attempts to propose a suggestive model for theorising in the field of Inquiry-Based Information Behaviour (IBiB). Method: To achieve the research aim, Piaget’s Cognitive Development Theory, Dewey’s Constructivist Theory, as well as IBL Pedagogy were analysed. Taking into account the current information behaviour models and theories which are developed based on the so called theories, we employed deductive reasoning to propose our suggestive model. Methodologically, this interpretivist study is done based on library method and implemented qualitative content analysis technique. Results: Admitting different cognitive competencies in different age-groups as well as the role of active experience in cognitive development, each child needs her own customized cognitive-appropriate experience to be able to engage with the learning process. The specific style and rate of cognitive development makes children unique learners. Conclusion: The proposed preliminary conceptual model showed that active learning, open inquiry-based practices, and children’s personalized methods for responding to learning and cognitive needs, all have information ethos. And, children’s IBiB determines the extent to which they could succeed in the above processes. Testing this hypothesis, the IBiB theory which explains this phenomenon needs to be developed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد رامین نادری | mohammad ramin naderi دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
یزدان منصوریان | yazdan mansourian دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-19&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|