|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱۹۱-۲۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل رفتار فرمولبندی مجدد عبارت جستجوی کاربران در محیط وب با تاکید بر سبکهای شناختی کلینگر و جزئینگر، تجربه وب و وظیفه جستجو |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: این مقاله رفتار فرمولبندی مجدد عبارت جستجوی کاربران را با توجه به سبکهای شناختی کلینگر و جزئینگر، وظیفه جستجو و میزان تجربه در محیط وب بررسی میکند. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی و با ابزار مشاهده اجرا شده است. تعداد 321 عبارت جستجو از 44 آزمودنی تحلیل شد. ابزارهای گردآوری دادهها آزمون سبکشناختی رایدینگ، پرسشنامه تجربه وب و وظایف جستجو بودند. یافتهها: نتایج نشان داد افراد جزئینگر از تعداد عبارت جستجوی بیشتر و طولانیتری نسبت به کلینگرها و افراد باتجربه بالا از تعداد عبارت بیشتر و کوتاهتری نسبت به افراد باتجربه پایین برای تکمیل وظایف استفاده کردند. پنج روش (جدید، افزودن، جایگزینی، حذف، تکرار) در فرمولبندی مجدد عبارت جستجو شناسایی شد. بین مقوله افزودن و جایگزینی کلمات همبستگی قوی مشاهده شد. از نظر روش فرمولبندی مجدد عبارت جستجو در دو سبکشناختی کلینگر و جزئینگر و میزان تجربه تفاوت مشاهده شد و جزئینگرها در فرمولبندی مجدد عبارت جستجو فعالانهتر از کلینگرها عمل کردند. همچنین براساس نوع وظیفه مشخص شد که با پیچیدهتر شدن وظایف، تعداد عبارتهای جستجو برای تکمیل وظایف بیشتر میشود. استفاده از روش «حذف» کلمات در عبارت جستجو بعد از عبارت جستجوی «جدید» و «افزودن» کلمات به عبارت جستجو متداولتر است. نتیجهگیری: درک اینکه چگونه کاربران عبارتهای جستجوی خود را فرمولبندی میکنند و چه عواملی بر فرمولبندی عبارت جستجوی آنان موثر است میتواند از یک سو به پژوهشگران تعامل انسان و اطلاعات و توسعهدهندگان نظامهای بازیابی اطلاعات در توسعه مدلی تعاملیتر و کاربرمدارتر برای جستجو کمک کند و از سوی دیگر به کاربران در ارائه پیشنهادهای موثرتر برای فرمولبندی دقیقتر عبارت جستجو که منعکسکننده نیاز واقعی آنان است و نیز بازیابی نتایج مرتبطتر یاری رساند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of users’ query reformulation behavior in Web with regard to Wholis-tic/analytic cognitive styles, Web experience, and search task type |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The basic aim of the present study is to investigate users’ query reformulation behavior with regard to wholistic-analytic cognitive styles, search task type, and experience variables in using the Web. Method: This study is an applied research using survey method. A total of 321 search queries were submitted by 44 users. Data collection tools were Riding’s Cognitive Style Analysis test, Web experience questionnaire, and three search tasks. Results: Results indicated that analytic formulated more queries and longer than wholistic to complete search taks and hi-experienced users formulated more queries and shorter than low-experienced users in completing their tasks. We identified five methods of query reformulation types: New, Add, Replace, Remove, Repeat. Strong correlations were observed between Add and Replace. Results indicated that there were significant different between query reformulation behavior of wholist and analytic and analytic users seemed to be better than their wholist peers in query reformulations. Also findings showed that the more complex tasks, the more number of search quries to complete tasks. The New and Add dominated amongst the query formulations while performing Web searching. Conclusion: Future HCI researchers and IS developers can utilize the study results to develop interactive and user-cantered search model, and to provide context-based query suggestions for users. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم اسدی | maryam asadi رئیس گروه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف، و عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران سازمان اصلی تایید شده: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-15&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|