پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۱۵

عنوان فارسی اثر سبک رهبری مربیان بر جو انگیزشی و رضایتمندی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال زنان ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از این تحقیق تعیین اثر درک رفتارهای رهبری مربیان بر جو انگیزشی و رضایتمندی بازیکنان لیگ برتر بسکتبال زنان ایران بود. رفتارهای رهبری مربیان از طریق پرسش­نامه LSS، جو انگیزشی با پرسش­نامه PMCSQ و رضایتمندی بازیکنان از طریق پرسش­نامه ASQ اندازه­گیری شد. نمونه آماری برابر کل جامعۀ آماری 174n= بود. در تجزیه و تحلیل آماری از رگرسیون چندمتغیره و در راستای تحلیل­های تکمیلی و ارائه مدل از حیطه معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. یافته­ها نشان داد در بین رفتارهای مربیان، رفتار تربیت و آموزش و بازخورد مثبت توان پیش­بینی رضایتمندی بازیکنان را داشتند (01/0p<). بین جو مهارتی با رضایتمندی بازیکنان ارتباط مثبتی برقرار بود (01/0p<) و جو مهارتی توان پیش­بینی رضایتمندی بازیکنان را داشت (01/0p<). از یافته­ها چنین استنباط می­شود که سبک رهبری مربیان به دو صورت مستقیم (01/0p<) و غیرمستقیم (01/0p<) از طریق جو انگیزشی می­تواند بر رضایتمندی بازیکنان اثرگذار باشد. می­توان نتیجه گرفت که مربیان برای ایجاد رضایتمندی بازیکنان باید به دو عامل سبک رهبری خود و جو انگیزشی­ای که در تیم تولید می­کنند توجه نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری ، جو عملکردی ، جو مهارتی ، رضایتمندی ، بسکتبال ،

عنوان انگلیسی The Effect of Perceived Coaches’ Leadership Behavior on Motivational Climate and Athlete Satisfaction of Women Taking Part in Basketball Super League of Iran
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to determine the effect of perceived coach leadership behavior on motivational climate and athlete satisfaction of women taking part in basketball super league of Iran. Statistical population of this study was included from all super leagues’ female basketball players. Sample society was equal to all 174 athletes of statistical society and the method of research was descriptive. The personal information questionnaire (demography), leadership sport scale (LSS), motivational climate questionnaire (PMCSQ), and athlete satisfaction questionnaire (ASQ) were used to measure the variables. The results showed that among coaches’ leadership behavior autocratic behavior (ß=0/76) and performance climate social support (ß= 0/24) and education and training behavior and mastery climate have linear relationship and even predict it. Coaches’ leadership behavior and athlete satisfaction have significant linear relationship (p< 0/01), also education and training behavior (ß=0/93) and positive feedback (ß=0/75) have linear relationship with athlete satisfaction and even predict it. As a whole, it is obvious that coaches’ leadership behavior is an important factor in motivational climate and athlete satisfaction so the coaches by using the appropriate leadership behavior can effect on motivational climate and athlete satisfaction to achieve success and desirable outcomes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهاب بهرامی | shahab bahrami
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)

شیرین زردشتیان | shirin zardoshtian
استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

رسول نوروزی سیدحسینی | rasool norouzi seyyed hosseini
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-60&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات