|
|
پژوهش های مابعدالطبیعی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۵-۸۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
روش معرفتشناسی کواین |
|
| چکیده فارسی مقاله |
کواین روش معرفتشناسی را از روش علوم تجربی جدا نمیداند و توصیه میکند با استفاده از روان شناسی، عصبشناسی و روانشناسی زبان به معرفتشناسی بپردازیم. انکار تمایز روش معرفتشناسی و علم به دلیل انکار مرز بین قضایای تحلیلی و ترکیبی است که از نظریه کلگرایی او ریشه میگیرد. این یکسانی روش، طبیعتگرایی نامیده شده است و دو دلیل دارد: اول، شکست روش تجربهگرایی سنتی، که میخواست به روش تحلیلی ساختمان معرفت بشری را توضیح دهد، و دوم، توفیق روش علم تجربی در حوزههای مختلف. در ارزیابی سخن کواین میتوان گفت که بهره بردن از علوم مختلف هر چند درخور تأمل است، اما روش پیشنهادی او ضعفهایی دارد. اینکه علم تجربی جدید میتواند از پیش بینی سربلند بیرون بیاید، دلیل بر آن نیست که در تبیین خود هم صادق است. گذشتگان هم در پیش بینی کم و بیش موفق بودند، اما امروز میبینیم که در تبیین بر خطا بودند. این معرفت شناسی که او به دنبال آنست، دانش جدیدی است که کار معرفتشناسی سنتی، که به دنبال ملاک صدق است را انجام نمیدهد بلکه تنها حالت روحی و زبانی دانشمندان را نشان میدهد. پس هنوز باید به دنبال دانشی باشیم که بیرون از علم بایستد و به صورت دستوری بتواند نسبت معرفت و واقعیت را نشان دهد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Quine on Method of Epistemology |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Quine says that the method of epistemology is not different from the method of empirical science and recommends that by using psychology, Psycholinguistics and Neurology, we shoud do epistemology. The reason of denial of distinction between the method of science and epistemology is the denial of a boundary between analytical propositions and synthetic propositions that rooted in his holism theory. This sameness of method is called naturalism and has two reasons: the first is the defect of the method of traditional empiricism that wanted to describe the structure of human knowledge on analytical method. The secend is the success of empirical science in many areas. In assessment of Quine's theory, we can say that using different science, however, is important but his recommendation has weaknesses.That the new empirical science is successful in prediction do not show that it is true in it's explanation. More or less, the old knowledge of human was successful in prediction but nowadays we believe they were wrong in their explanation. This epistemology that he is looking for is a new science that can not fulfill the duty of traditional epistemology that was looking for a criteria for truth, but only show the psychological manner and language of scientists. So we must look for a kowledge that is standing outsid the science and in a normative way can show the relation between kowledge and reality. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
نادر شکراللهی | nader shokrollahi
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://isharat.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11-4&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
فلسفی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|