|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
مدل یابی معادلات ساختاری اعتیاد به گوشیهای هوشمند بر اساس شکلگیری اضطراب و افسردگی با میانجیگیری فراشناخت در دانشآموزان نوجوان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی معادلات ساختاری اعتیاد به گوشیهای هوشمند بر پایه نقش اضطراب و افسردگی و با میانجیگری فراشناخت در میان دانشآموزان نوجوان پسر انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود و جامعه آماری آن را دانشآموزان پسر ناحیه یک آموزشوپرورش کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ تشکیل دادند. از میان آنان، ۳۶۱ نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه فراشناخت ولز و کارترایتهاتون (۲۰۰۴)، پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) لویباند (۱۹۹۵)، و پرسشنامه اعتیاد به گوشی هوشمند (SAS) اون و همکاران (۲۰۱۳) بود. دادهها با همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و اضطراب، افسردگی و فراشناخت همگی اثر مستقیم و مثبت بر اعتیاد به گوشیهای هوشمند دارند؛ بهطوریکه اضطراب با β=0.42، افسردگی با β=0.11 و فراشناخت با β=0.40 در سطح معنادار p<0.01 با اعتیاد به گوشی هوشمند مرتبط بودند. این یافتهها گواه آن است که مداخلات مبتنی بر فراشناخت میتواند در کاهش وابستگی نوجوانان به فناوریهای نوین نقشی مؤثر ایفا کند و زمینهساز برنامهریزیهای پیشگیرانه و درمانی کارآمد باشد، بهویژه در دوره رشدی پرچالش نوجوانی که حساسیت بیشتری نسبت به هیجانات و رفتارهای اعتیادی وجود دارد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلیدواژهها ، اعتیاد، اضطراب، افسردگی، فراشناخت |
|
| عنوان انگلیسی |
Structural Equation Modeling of Smartphone Addiction Based on the Formation of Anxiety and Depression with the Mediating Role of Metacognition in Adolescent Male Students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The present study aimed to examine a structural equation model of smartphone addiction based on the roles of anxiety and depression, with metacognition as a mediating variable, among male adolescent students. This research employed a descriptive–correlational design, and the statistical population consisted of male students in District 1 of Karaj during the 2023–2024 academic year. A total of 361 participants were selected through random sampling. Data were collected using the Metacognition Questionnaire by Wells and Cartwright-Hatton (2004), the DASS-21 by Lovibond (1995), and the Smartphone Addiction Scale (SAS) developed by Kwon et al. (2013). Pearson correlation analysis and structural equation modeling were used to analyze the data. Findings indicated that the proposed model demonstrated a satisfactory fit among the adolescent participants. Results further showed that anxiety (β = 0.42, p < 0.01), depression (β = 0.11, p < 0.01), and metacognition (β = 0.40, p < 0.01) each had a direct and positive effect on smartphone addiction. These outcomes suggest that psychological interventions grounded in metacognitive approaches may effectively reduce dependence on modern digital technologies and support healthier behavioral patterns during adolescence. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Smartphone addiction, anxiety, depression, metacognition, adolescents |
|
| نویسندگان مقاله |
علیاکبر گودینی | Ali Akbar G Goodini Farhangian University دانشگاه فرهنگیان
محمد گراوتدنیا | Mohammad Garavandnia Farhangian University دانشگاه فرهنگیان
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2274-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی شناختی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|