|
|
پژوهش های مابعدالطبیعی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
خوانش رضا داوری اردکانی از ادوارد سعید: بررسی تطبیقی در چارچوب نظریه انتقادی اجتماعی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
این مقاله از منظر نظریه انتقادی اجتماعی به بررسی تحلیلی-تطبیقی اندیشههای رضا داوری اردکانی و ادوارد سعید، دو تن از برجستهترین منتقدان هژمونی غرب در دوران معاصر، میپردازد. مسئله اصلی مقاله، چگونگی خوانش نقد متافیزیکی و هایدگری داوری از یک نقد سیاسی-گفتمانی و پساساختارگرایانه ادوراد سعید است. هر دو متفکر در حوزههایی چون نقد پروژه مدرنیته، پیوند ناگسستنی معرفت و قدرت، و بحران بازنمایی دارای نقاط عزیمت مشترکی هستند. مقاله استدلال میکند که خوانش داوری از ادوارد سعید، یک خوانش انتقادی است. از منظر داوری، نقد ادوارد سعید بر پدیدههایی چون شرقشناسی و استعمار، هرچند در سطح سیاسی ارزشمند است، اما به دلیل نپرداختن به ریشههای متافیزیکی بحران یعنی سرشت تکنولوژیک و سوبژکتیویستی تفکر غربی و باقی ماندن در چارچوب مفاهیم اومانیستی و سکولار، نقدی نابسنده و سطحی باقی میماند. مقاله نتیجه میگیرد که از دیدگاه داوری، نقد ادوارد سعید نه یک راه خروج از غرب، بلکه خود یکی از آخرین تجلیات بحران درونی تفکر غربی است. این تقابل، دو پارادایم اصلی مواجهه جهان غیرغربی با مدرنیته را روشن میسازد: پارادایم اصلاح سیاسی-فرهنگی در برابر گسست متافیزیکی-وجودی. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
شرقشناسی، نقد غرب، مدرنیته، متافیزیک، پساساختارگرایی، هایدگر. |
|
| عنوان انگلیسی |
Reza Davari Ardakani's reading of Edward Said |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This article provides a comparative-analytical study of the thoughts of Reza Davari Ardakani and Edward Said, two of the most prominent contemporary critics of Western hegemony. The main problem of the article is the manner of Davari's metaphysical and Heideggerian reading of Edward Said's political-discursive and post-structuralist critique. Both thinkers share common starting points in areas such as the critique of the project of modernity, the inseparable link between knowledge and power, and the crisis of representation. The article argues that Davari's reading of Edward Said is a critical one. From Davari's perspective, Said's critique of phenomena like "Orientalism" and colonialism, though valuable on a political level, remains an "inadequate" and superficial critique because it fails to address the metaphysical roots of the crisis-namely, the technological and subjectivist nature of Western thought-and remains within the framework of humanist and secular concepts. The article concludes that from Davari's viewpoint, Said's critique is not an exit from the West, but is itself one of the last manifestations of the internal crisis of Western thought. This contrast illuminates the two main paradigms of the non-Western world's encounter with modernity: the paradigm of political-cultural reform versus metaphysical-existential rupture. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Orientalism, Critique of the West, Modernity, Metaphysics, Post-structuralism, Heidegger |
|
| نویسندگان مقاله |
فاطمه احمدی | fatemeh ahmadi Lorestan University دانشگاه لرستان
جواد میری | javad miri Institute of Humanities and Cultural Studies پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://mi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-68-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
فلسفی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|