|
|
دراسات فی السردانیه العربیه، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
تمثیلات الآخر الهندی والترکی والغربی فی الروایه العراقیه المبکره؛ دراسه صورولوجیه فی أعمال محمود أحمد السید |
|
| چکیده فارسی مقاله |
اهتمّ البحث الحالی بدراسه تجلیات الآخر الهندی والترکی والغربی فی أعمال محمود أحمد السید، الروائی العراقی الرائد. تعتمد هذه الدراسه علی المنهج الصورولوجی الذی یحلل الصور الذهنیه والثقافیه التی یشکلها مجتمع عن مجتمعات أخری، مع الترکیز علی ثنائیه "الأنا" و"الآخر". تکمن أهمیه البحث فی کشف آلیات تشکل صور الآخر فی الأدب العراقی المبکر، خاصه فی فتره تاریخیه مضطربه شهدت نهایه الحکم العثمانی واحتلال بریطانیا وتشکّل الدوله الحدیثه، مما یساهم فی فهم أعمق صراعات الهویه والتأثیرات الاستعماریه والتحولات الاجتماعیه الفکریه، ویسدّ فراغ الدراسات السابقه التی اقتصرت غالباً علی الجوانب التاریخیه. أهداف البحث تشمل توضیح أهمیه ثنائیه الأنا والآخر فی الأدب، وتحدید الصور الثقافیه للآخر، وتحلیل دورها فی عکس صراعات الهویه. المنهج المعتمد هو التاریخی الاجتماعی، مع تحلیل شامل لمجموعه أعمال محمود أحمد السید، بما فی ذلک أعمال المرحله الأولی مثل "فی سبیل الزواج" و"مصیر الضعفاء" و"النکبات"، وأعمال المرحله الثانیه مثل "جلال خالد" و"الطلائع" و"فی ساع من الزمن"، إضافه إلی الملحقات مثل "أقاصیص" و"الرسائل". کشف النتائج أن السید یصور الآخر الهندی کمجتمع یعانی من الفقر والقهر الطبقی والدینی، حیث تعزز المعتقدات الهندوسیه مثل "القناعه" و"النیرفانا" قبول الظلم. أما الآخر الترکی فیظهر کاستبداد عثمانی فاسد وبعید عن الثقافه العربیه، یؤدی إلی ضعف التعلیم والانحلال الأخلاقی. والآخر الغربی مخادع واستعماری، یستخدم شعارات الحریه للهیمنه الاقتصادیه والثقافیه، مع استخدام الأدب والسینما لترویج التفوق العرقی. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
السردانیه العربیه، محمود أحمد السید، الصورولوجیا، الآخر الهندی، الآخر الترکی، الآخر الغربی |
|
| عنوان انگلیسی |
The Image of the Indian, Turkish, and Western Other in Early Iraqi Novels: Mahmoud Ahmad Al-Sayyid as a Model |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This study examines the manifestations of the Indian, Turkish, and Western "Other" in the works of Mahmoud Ahmad Al-Sayyid, a pioneering Iraqi novelist. Employing an imagological framework—a critical approach focused on the cultural and mental images that societies construct of one another, particularly through the duality of "Self" and "Other"—the analysis delves into the mechanisms of Othering in early Iraqi literature. The research is significant for its focus on a tumultuous period in Iraq's history, marked by the collapse of Ottoman rule, the British occupation, and the emergence of the modern nation-state. By uncovering these dynamics, the study contributes to a deeper understanding of identity conflicts, colonial influences, and socio-intellectual transformations, addressing a gap in previous scholarship that has often prioritized historical over literary analysis. The primary objectives are to elucidate the significance of the Self-Other dichotomy in literature, identify the specific cultural images of the Other, and analyze their role in reflecting contemporary struggles over national identity. Utilizing a historical-social methodology, the research conducts a comprehensive analysis of Al-Sayyid's complete oeuvre. This includes his early short stories, such as "Fi Sabil al-Zawaj," "Masir al-Du'afa'," and "Al-Nakabat"; second-phase works like "Jalal Khalid," "Al-Tala'i'," and "Fi Sa'ah min al-Zaman"; as well as appendices including "Aqasis" and "Al-Rasa'il." The examination involves a close reading of characters, events, and narrative discourse. The key findings reveal that Al-Sayyid portrays the Indian Other as a society grappling with severe class oppression and religious subjugation, where Hindu doctrines like "contentment" and "nirvana" are depicted as fostering passivity in the face of injustice, albeit with undercurrents of protest. The Turkish Other is characterized by Ottoman despotism, embodied in figures of corruption and a detachment from Arab culture, leading to intellectual stagnation and moral decline. Conversely, the Western Other is presented as duplicitous and colonial, employing the rhetoric of liberation as a veil for economic and cultural domination, with its literature and cinema serving as vehicles for promoting racial superiority |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Arabic Narratology, Mahmoud Ahmed Al-Sayyid, Imagology, Indian Other, Turkish Other, Western Other. |
|
| نویسندگان مقاله |
علاء عبدالحسين حايف الكرعاوي | Alaa Abdulhussein Hayif Al-Karaawi shiraz university دانشگاه شیراز
یوسف نظری | yusuf nazari shiraz university دانشگاه شیراز
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://san.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-532-2&slc_lang=ar&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
ar |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
بحثیه |
| نوع مقاله منتشر شده |
بحثیه |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|